Thursday, May 14, 2015

#23 | The Kremlin, Moscow

Quick update!

Bagi mereka yang suka akan menjejakkan kaki ke tempat UNESCO. The Kremlin is must visit place if you are in Moscow. Terletak bersebelahan Red Square, ianya sesuatu yang mustahil kalau tak nampak The Kremlin. Sebuah kota yang bertembok yang berwarna merah yang menempatkan kediamana rasmi Presiden Rusia, bangunan kerajaan, sebuah muzium yang ada 4 buah istana, 5 buah gereja dan jugak 20 buah menara di sekeliling kubu yang gah berdiri berabad lamanya. Perghh... ianya sesuatu yang wajib masuklah. 

Anyway, Kremlin adalah dalam bahasa Russia yang bermaksud "Kubu". Kat Russia ni ada banyak Kremlin tetapi yang paling femes sekali tentulah yang berada kat Moscow kan. Aku malas nak type panjang-panjang pasal sejarah Kremlin ni. Tapi kalau korang nak baca secara ringkas boleh la refer kat blog Rara ni --> SINI 

Macam mana nak ke The Kremlin? Senang je... naik metro dan turun kat stesen "Biblioteka imeni Lenina" sebabnya betul-betul dah dekat dengan Trinity Tower yang merupakan pintu masuk rasmi ke Kremlin ni. Bangunan untuk beli tiket pun ada kat situ. Nak masuk dalam kawasan Kremlin ni siap kene scan bagai okeh. Kalau nak simpan beg ke apa boleh la simpan, ada kaunter simpan beg/loker dekat dengan Trinity Tower tu, bawah tempat scanner.

Untuk harga tiket masuk boleh la refer ---> SINI 

The Kremlin dari kawasan Alexander Garden
Aku tak ingat dah bila aku masuk sini, rasanya nak masuk tengah hari kot.  Yela, weather time tu pun gloomy yang amat dan sejukkkk! Takleh tak pakai glove, rasa bagai nak beku ni jari-jemari aku. Tapi aku rasa pagi kot, sebab aku pegi tu masih tak brape nak ramai orang kat sana. Even time beli tiket pun tak payah beratur panjang. 

Aku masuk thru entrance kat Trinity Tower seperti gambar diatas. 

Ayuh la layan gambar-gambar berserta caption. Aku masuk pun tak lama sebab tak tahan sejuk. Masuk pun takde nak enjoy sangat. Ada banyak gereja, tapi aku tengok sekadar dari luar la. Takde rasa niat nak masuk langsung. Pastukan.. aku ingat ada la ruangan istana yang boleh masuk, tapi memang strictly forbidden. Hampa kat situ. 

The Middle Arsenal Tower

The Guard

Alexander Garden

statue

menuju ke Trinity Tower

meriam seberate 40-tan berfungsi sebagai alat pertahanan The Kremlin, tapi tak penah melepaskan tembakan pun

Ivan the Great's Bell Tower

The Cathedral of the Annunciation - cathedral yang hanya untuk Tsars. Segala upacara rasmi berkaitan family tsars akan diadakan disini.  

Tsar Bell, the largest bell in the world. Giler besarkan! tapi tak penah berbunyi pun

The Grand Kremlin Palace - takleh masuk sebab off limits untuk tourists

the wall of Kremlin tepi sungai

Borovitskaya Tower gate & Armoury Chamber
Lepas tu, aku terus keluar untuk balik ke hostel sebab dah janji nak jumpa seorang student Malaysia yang belajar kat Russia ni. 

Till then...

Bye!


6 comments:

  1. combination colour bangunan buat kwsan Kremlin ni cantik dan menarik...Tsar Bell tu memang pecah ke, atau sengaja dibuat begitu..unik design nya..

    ReplyDelete
  2. wahh...macam best jer Moscow nie...insyaallah...Cik-Anne pun nak jejak kaki kat sini....

    ReplyDelete
  3. singgah sini dan godek-godek kawasan ;)

    ReplyDelete
  4. trimakasih infonya,,
    sangat menarik dan bermanfaat,,
    mantap,,

    ReplyDelete
  5. Alahsii John...nekcik baru nak ke jepang..awak dah ke sana nuun...tak dayo lah den nak ikut samo...tqvm john atas info berguna ke jepang...hari hari nekcik kluar masuk rumah john mengutip info info

    ReplyDelete
  6. Assalam john,
    haah
    besor betoi bell dia

    ReplyDelete