Showing posts with label Australia - Sydney. Show all posts
Showing posts with label Australia - Sydney. Show all posts

Thursday, August 22, 2013

Tips | Australia & New Zealand : Makanan yang Boleh / Tak Boleh bawa masuk!

Assalamualaikum!!!

Bila kita dah mula merancang untuk terbang ke mana-mana famous cities kat Australia mahupun New Zealand. Perkara pertama ataupun yang menjadik kerisauan para pelancong adalah berkaitan makanan. 

Kita sedia maklum kalo datang melancong ke negara yang penduduknya bukan majoritinya adalah Islam, makanan halal adalah menjadi satu masalah agak besar kepada kita semua. Kang jadik lapar pulakkan dahtu takleh nak travel jejalan. Tetapi di Australia, ada bahan makanan halal jika nak beli tapi kebanyakkan adalah sedikit mahal dan bagi mereka yang nak jimatkan belanja sudah semestinya nak bawak sedikit sebanyak bahan makanan dari Malaysia. Betol tak? Aku pun begitu jugak. Kadang-kala kemut jugak. Nak save bajet katanya. 

So, since masih ramai lagi yang agak kurang jelas mahupun malas nak buat kajian terperinci berkenaan makanan apa yang boleh bawak dan tak boleh bawak masuk ke dua buah negara ini yakni Australia mahupun New Zealand. Aku rangkumkan entry ni sebab requirement ataupun rules yang dikenakan oleh kedua-dua negara adalah sama ataupun lebih kurang. Entry ni jugak menandakan aku dah muak atau benci nak menjawab soalan berkaitan makanan boleh tak boleh untuk bawak masuk ke Australia ataupun New Zealand. Pfft! 

Mengikut hasil pembacaan aku yang tak seberapa ni. Australia or New Zealand is very proud of its "STRICTEST QUARANTINE LAW IN THE WORLD". Kita mesti ingat dua buah negara ni tak penah kene wabak penyakit "hands, foot and mouth disease" yang teruk. Dorang ni begitu menjaga tentang ni. Yelah, dua-dua buah negara ni bukan terbentuk daripada tanah besar. Ianya sebuah benua ataupun pulau. 

Ok takmau membebel panjang lebar, aku teruskan kepada agenda utama aku. Harus diingatkan apa yang aku type ni adalah hasil input dari pengalaman aku sendiri, pembacaan dan jugak pengalaman orang lain jugak. Harap maklum. 

Thursday, June 20, 2013

Memohon penginapan di Malaysia Hall Sydney & Melbourne, Australia

Assalamualaikum!!! 

***Berita terkini: kadar penginapan untuk Malaysia Hall Melbourne @ Sydney telah meningkat kepada AUD20/night (2 malam pertama) dan AUD30/night (malam ke-3 dan ke atas). Harap maklum. 

*** Update as at 10 Ogos 2014: alamat emel Malaysia Hall Sydney tidak boleh digunakan buat masa sekarang. Harap maklum sebab aku pun taktau kenapa. 

Since ramai di antara kita yakni rakyat Malaysia yang ingin melancong ke luar negara seperti Sydney dan jugak Melbourne, Australia ni. Aku terdetik untuk buat entry khusus untuk macam mana nak apply untuk menginap di Malaysia Hall Sydney mahupun Melbourne. Sebabnya... ramai diantara pembaca yang aku rasa masih lagi tidak tahu macam mana nak guna Google. Plus, mereka tertanya-tanya macam mana ye nak apply. Padahal, soalan sesimple macam ni boleh terus direct tanya Google and walla! Terus dapat jawapan. 

Actually, dulu aku pun macam pembaca yang lain jugak yang tak brape mahir nak guna enjin carian seperti Google mahupun Yahoo. Kebanyakkan sumber informasi yang aku nak tahu semuanya aku korek-korek dari enjin carian nih. Tak susah mana pun, nak dan taknak je lebih. Kalo jenis pemalas skit, memang terus nak orang suapkan. Kalo yang rajin, mesti tau. Baca baca dan baca... kemudian fahamkan. Tak susah bukan? I believed that 90% of us are educated citizen. Kalo tidak, takkan nak travel sampai overseas ye dok? Kalo idok, mesti duk pakai cawat sambil menyumpit je keje. 

Ok... tanpa membebel panjang menyebabkan pembaca yang dikasihi kata aku poyo atau berlagak. Meh aku ceritakan macam mana nak apply untuk menginap di Malaysia Hall nih. Tak susah pun wahai pembaca yang dikasihi... *sarcasm*

  • Kenalpasti tarikh keramat anda travel. Kalo ada exact date lagi bagus. Meaning you already have your own itinenary ketika berada di Sydney mahupun Melbourne. 
  • Kenalpasti samada tarikh anda travel ke sana bertindih atau tidak ketika cuti sekolah students kat sana. Gambar bawah ni jadual waktu persekolahan untuk tahun 2013 yang aku dapat di website          ----> Australian School Holidays



  • Bila masa yang sesuai untuk apply nih? Jawapan aku... kalo korang dah ade exact date bila untuk menginap kat Malaysia Hall ni, better book awal-awal. Walaupun tarikh korang nak travel tu sejauh 6 bulan dari tarikh travel anda. No harm right kalo prepare awal-awal? Kerana Malaysia Hall ni mengamalkan polisi first come, first serve basis. TETAPI, priority tetap diberikan kepada student yang akan melanjutkan pelajaran kat sana untuk transit sementara sebelum mendapat kediaman tetap. 
  • Sebagai contoh, katakan bulan September adalah bulan student Malaysia mendaftar masuk ke universiti masing-masing DAN bulan itu jugaklah anda (traveler) akan travel ke Melbourne misalnya. Maka, kebarangkalian permohonan anda untuk dirijek adalah tinggi kerana keutamaan akan diberikan kepada student tersebut. Ok faham ke idok nih kawan-kawan? 
  • Kalo korang tanya aku, bila dan bulan brape selalunya student akan start semesta baru? Kalo ikutkan informasi yang diberikan oleh kawan aku yang penah belajar kat Melbourne, normally kemasukkan pelajar adalah pada bulan Febuari dan Ogos setiap tahun. Kiranya ni time peak. Maybe takde availability kat Malaysia Hall tu. Tapi sekali lagi, no harm in trying to apply right? Just apply...~ 
  • Bila dah masuk website tu... boleh refer kat gambar di bawah dan perhatikan informasi dalam kotak biru tu. 


  • Kemudian, apa lagi kawan-kawan, isi ler borang tersebut. Bila dah siap, scan dan emailkan borang tersebut kepada alamat email address Malaysia Hall Sydney / Melbourne seperti yang tertera di atas. 
  • Kasik jangkamasa kira-kira 1 hingga 2 minggu untuk menerima jawapan balik dari pihak Malaysia Hall. Kalo ikut pengalaman aku, pihak MH Sydney sedikit lambat dari MH Melbourne. 
  • Kadar bayaran penginapan untuk bukan pelajar (tetamu) adalah sebanyak AUD12/night. Refundable deposit AUD50 + AUD50 (access card + cagaran sewaan) dan service charge AUD15/pax. 
  • So, sifirnya macam ni. Let's say korang stay selama 2 malam (2 orang bersama dalam 1 bilik). Meaning, korang kene bayar macam ni. 
                       Sewa bilik 2 orang untuk 2 malam = AUD12 x 2 malam x 2 orang = AUD48
                       Refundable deposit untuk access card = AUD50
                       Cagaran sewaan = AUD50
                       Service charge (AUD15/pax) = AUD15 x 2 = AUD 30 
                       GRAND TOTAL TO BE PAID = AUD178 

Fakta umum yang patut kita ketahui pada Malaysia Hall Sydney & Melbourne mengikut hasil pembacaan (copypaste) dan pengalaman aku sendiri:
  1. Hanya rakyat Malaysia sahaja yang dibenarkan untuk memohon
  2. Keutamaan hanya akan diberikan kepada pelajar yang tiba bersama suami/isteri dan anak-anak. Permohonan hendaklah dihantar selewat-lewatnya 2 minggu sebelum ketibaan.
  3. Pelawat hanya dibenarkan menetap tidak melebihi 5 hari. (kalo ikut pengalaman aku, dapat 6 hari, lebih 1 hari. Semuanya ini ikut kekosongan Malaysia Hall pada ketika itu) 
  4. Pelajar transit yang membawa keluarga boleh menetap di Dewan Malaysia tidak melebihi 3 minggu.(Jika ada kekosongan).
  5. Pihak MSDA berhak untuk menolak mana-mana permohonan jika semua bilik telah ditempah.
  6. Pelajar dibenarkan untuk membuat permohonan bagi pihak keluarga terdekat (Ibubapa, keluarga).
  7. Dewan Malaysia tidak beroperasi seperti Hotel dan tidak menyediakan tuala atau toiletries. (para pemohon kene ingat ni tau!!! takde tuala, sabun, berus gigi, shampoo disediakan.. sila bawak sendiri ye!)
  8. Pantry ada disediakan yang lengkap bersama air panas, microwave, dan peti sejuk. TIDAK DIBENARKAN MEMASAK! Hanya microwave sahaja dibenarkan untuk memanaskan makanan. Sebabnya dorang punye smoke detector giler kentang bagus. Ada bau asap je terus memberikan amaran kepada pihak bomba untuk datang. Jika berlaku false alarm boleh dikenakan denda kalo tak salah aku AUD1,500 jika sabit kesalahan. 
  9. Internet wifi disediakan di living hall yang dikenakan bayaran hanya AUD5/stay. 
  10. Parking space adalah limited lebih kurang 7 tempat letak parking di belakang bangunan. Tak silap, first come first serve basis bagi mereka yang ada sewa kereta. (hanya di MH Melbourne sahaja)
  11. Terdapat kantin untuk mengorder makanan. Kene bagitau awal-awal kepada chef yang bertugas. 
Ok dah tu je kot yang aku rasa nak kongsi bersama korang. Untuk mengetahui macam mana nak pegi ke Malaysia Hall Sydney ataupun Melbourne, korang boleh rujuk kat entry aku yang sebelum ni... 



Kalo ikutkan rasa aku sendiri, penjelasan di atas memang agak detail dan mudah difahami. Oleh itu, saya amat amat amat (3 kali aku ulang "amat" tuh) berharap anda semua para pembaca dapat memahami dengan lebih mendalam dalam bagaimana nak apply untuk menginap di Malaysia Hall Sydney atau Melbourne. 

Pengalaman aku duk kat MH Melbourne untuk 6 malam, aku sangat puas hati dan seronok. Memang aku rekomen sape-sape yang on tight budget untuk melancong ke Melbourne mahupun Sydney. Tidak ada Malaysia Hall ye kat Gold Coast mahupun Perth (dalam perancangan dengarnya). 

Till then... goodluck applying! God Bless~ 

Wednesday, August 29, 2012

Sydney, New South Wales - Total Expenses!

Assalamualaikum!!!

Dah abes bahagian Sydney aku dah ceritakan kat korang sume. Now, bahagian total belanja yang aku spent kat sana pulak. Macam biasa la kan...buat-buat taktau pulak! Ni mahal sebab suka shopping souvenirs. Jangan tiru aku tau!

Day 1
  • MyMulti3 Pass : AUD60
  • Virgin Airlines (GC-SYD) : AUD81.50
  • Airport Rail Link Pass : AUD18.60
  • Malaysia Hall Sydney : AUD39 (AUD12/night + AUD15/service charge)

Day 2
  • Fridge magnet HRC : AUD18
  • Souvenirs shopping at Paddy's Market : AUD114
  • Lunch at Turkish Kebab : AUD15.30 

Day 3
  •  Fridge magnets at Blue Mountain : AUD13.90 + AUD7
  • Scenic Pass at Blue Mountain : AUD28
  • Sneakers bar : AUD2.95

Day 4
  • Postcards : AUD4
  • Lunch at Cafe Kasturi : AUD10.20
  • Chatime : AUD5

Day 5
  • Narnia Exhibition Fee : AUD14
  • Fridge magnet museum : AUD2.50
  • Oporto for lunch : AUD10.50
  • Souvenirs : AUD20

GRAND TOTAL: AUD464.45 / RM1,463.02

Exchange rate : RM3.15


Monday, August 27, 2012

Shopping : What did I bring back from Sydney, Australia

Assalamualaikum!!! 

Cite pasal Sydney dah abes. Now, sesi untuk menunjuk barang-barang souvenirs yang aku bawak balik la pulak kan. Barang-barang ni sume aku beli kat Paddy's Market. So, korang jangan lupa kalo pegi Sydney harus singgah market ni kalo nak beli souvenirs murah-murah. Walaupun ada certain design adalah lebih kurang sama dengan ape yang dijual samada di Perth, Gold Coast. Tapi ade jugak yang berlainan jenis design seperti fridge magnet! 

Kat dalam Paddy's Market ni ada pelbagai jenis penjual. Ada mat salleh takpun cina apek yang duk jual. Tak lupa cina indonesian. So, cakap melayu je la uols! Senang faham takde tergagap duk speaking omputih yang ke laut tuh! Muahaha. Kalo tak cukup cash, jangan lupa swipe jela kad plastik yang dalam wallet atau purse tu. Apelah salah skali skala shopping souvenirs untuk sanak-saudara kan? Ada certain kedai memang dorang accept visa ataupun mastercard. 

Jangan membuang masa, ayuh kita belek-belek souvenirs!

Ni sume souvenirs yang aku beli kat Blue Mountain. Mahal yang amat! Tapi pejam mata jela. Yang paling murah ialah yang panjang tu. Beli 3 keping dapatlah AUD10. Yang lain-lain tu average harga adalah AUD6.

Ni pulak fridge magnet yang beli kat muzium di mana pameran Narnia diadakan. Sebab takde FM jenis Narnia, beli jela yang jenis ni yang ada. Harganya ialah AUD2.50

Fridge magnet paling mahal yang penah aku beli. Tapi sebab teringin nak ada 1, maka pejam mata jela uols! Banyak benda dalam trip kali ni memang pejam mata. Hahah harga sekeping ni ialah AUD18 selepas diskaun 10%.

Ni pulak seperti biasa keychains. Special la skit sebab dalam kotak. Harga dia kalo ingat-ingat lupa dalam AUD2-3 per box.

Keychains macam ni paling murah hanya AUD1 untuk 1. Murah kan? Beli 10 keping dapat free 2 keping. Haaaaa...banyak wooo aku borong! Senang kasik kat kawan-kawan ofis. Heheh

Ni pulak tote bag yang boleh lipat. Harganya ialah AUD3/bag. Ada macam-macam design. Budak-budak perempuan mesti suka bawak pegi klas untuk menunjuk kat kawan-kawan. Muahaha

Ni pulak beg toileteris atau pencil box jenis gedabak? Hurm...susah nak tafsirkan. Tapi harganya hanya AUD2/sehelai. Sehelai? Hahah...papepun, berbaloi untuk diberikan kepada teman-teman rapat. Ada kaler hitam, pink, cream dan biru.

Fridge magnet jangan dilupai. Harganya 3 ketul hanya AUD5. Boleh campur-campur bergantung kepada jenis dan design yang ada. Pilih-pilih!!!

Ni bukan t-shirt ye, tapi ianya sebuah recycle bag. Aku beli pun sebab nak isi barang. Harganya hanya AUD1 untuk sebuah beg ni.

Ni pulak t-shirts yang hanya ada kaler hitam, merah dan krim. Harganya lebih murah berbanding design yang ada kaler lain-lain. Harga yang ni boleh dapat dalam AUD8/sehelai.

Ni pulak beg tote. Ye la kot tote. Harganya AUD4/sebijik tapi boleh dapat 4 bijik dengan harga AUD10. haaaa.....kiralah sendiri! Ada macam-macam design!

Kalo anda seorang yang berjimat cermat, boleh beli fridge magnet jenis macam ni. Sesuai kalo nak kasik kat ofismate. Harga sepapan tu kalo tak salah aku dalam AUD3. Boleh dapat 5 papan untuk AUD10. Aku pun dah lupa. Tapi still a good bargain! Don't missed it!

Ok dah...itu aje untuk korang. 

Till then, wasalam....

Saturday, August 25, 2012

Sydney, New South Wales - Day 5! (The Narnia Exhibition)

Assalamualaikum!!! 

Selamat Hari Raya! Kita kan raya sebulan...so, since masih lagi dalam bulan Syawal, tak salah kan kita bersalam-salaman sesama sendiri. Jangan jadik gila sudah. Hahah. 

Papepun, kalo ikutkan tahun lepas, hari ni yakni raya ke-4 aku dah berangkat ke Perth, Australia untuk beraya. Tahun ni memang takde bajet, so duk diam jela kat umah menolong keluarga membuat laundry dari pagi sampai ke petang demi mencari rezeki. InsyaALLAH, next year aku nak travel time raya. Kene gigih kumpul duit nih! Aku bajet ramai pembaca di luar sana akan beraya di overseas kan time travel. Ada beberapa kenalan aku nak pegi bercuti. I'm so jelly-jelly with you guys. Bring me some FM please. Hahaha. 

Ok jomlah aku sambung cerita Sydney aku untuk hari ke-5 pulak. Ni adalah hari terakhir aku berada di Sydney sebabnya esok pagi-pagi lagi akan berangkat ke Melbourne pulak untuk 6 hari. Yahuuuu!!! Mengikut kata anak-anak Abg Im, yang semalam dan arini akan hujan sepanjang hari. Syukur Alhamdulillah ramalan untuk semalam adalah tidak tepat! Tapi arini ramalan hujan adalah tepat! Walhal semalam punyelah clear blue skies, tup-tup arini dah jadik gloomy greyish skies! Huhuhu bertabah jela dengan cuaca yang tak menentu ni. Patutnya arini kalo cuaca cerah nak pegi jejalan kat sekitar University of NSW. So, kepada korang sume yang nak pegi Sydney, jangan lupa singgah university ni tau. Aku penah tengok, macam kampus Harry Potter tuh. Haishhh....harusku ripit nanti tatkala bergelar menantu Tan Sri. Hahah. 

Tapi since hari ni dah last day, kene la jugak keluar kan. Takkan nak terperap dalam rumah mengadap heater je the whole day. Boleh gila dibuatnya. So, malam sebelumnya sempat riki kat website tentang Narnia Exhibition kat PowerHouse Museum. Arini hujan, baek buat activity yang indoor. Untuk membunuh masa, ayuhlah kita bersiap-siap untuk meredah hujan menuju ke muzium. Gambar kat bawah ni adalah gambar-gambar menuju ke muzium. Time ni hujan renyai-renyai. Cis!



Supposed to come here to party like crazy! I guess...iman masih kuat. 

Hop On Hop Off Bus

Budak-budak sekolah suka buat school trip

Aku tak pasti sampai bila exhibition ni berlangsung. Hari tu kalo ikutkan kata anak Abg Im, ade pameran Harry Potter. Terlepas pulak...cis! Narnia pun okla kan... Macam mana nak pegi PowerHouse Museum ni? Senang je, pegi ke Paddy's Market, kat situ ade signboard menuju ke muzium ni. Jalan kaki dalam masa lebih kurang 10 minit je. Time ni masih lagi hujan. Gigih tau! Bayaran masuk untuk dewasa ialah AUD17. Tapi sebab guna student card, ngeh ngeh ngeh...dapat diskaun AUD3. So, bayar je AUD14. Kat dalam dewan pameran takleh amek gambar. So, aku agak frust tergolek kat situ. Cis! Kat luar je boleh amek gambar. Dewan pameran kat dalam tu tak besar mana pun. Kalo ikutkan sejam dah boleh abes pusing abes sume. Katanya sume pakaian, alat props sume yang original. Ade gak tayangan video bla bla bla... (kes malas nak tupe). 

Jomlah layan gambar yang aku ade... 
















Lepas dah selesai melawat, lapar la pulak perut kan...singgah makan kat Oporto makanan segera opposite Paddy's Market. Kat sini Oporto halal, boleh tanya penjual kat kaunter tu. InsyaALLAH.... Amek 1 set sorang. Sedappp gak not bad. Cuma takde cili sos. Mat salleh ni sume mana makan pedas! Cis! Harga 1 set dalam lingkungan harga AUD10-AUD14/set. Okla tu kan.. 


Nexttttt sebelum balik ke rumah, kawan aku nak singgah 1 kedai stationery ni yang dipanggil Smiggle! Haaa kat Malaysia rasanya tak masuk pasaran lagi. Ape yang specialnya? Kat sini macam-macam jenis alat tulis ada untuk kanak-kanak tapi warna yang ada hanyalah purple, pink, green, blue dan black! Harga pun boleh tahan mahaiiii jugaklah! Nasib baik tak masuk Malaysia, if not ramailah anak-anak yang spoil brat nak set kelengkapan alat tulis macam kat sini. Kalo tak dapat straight A's taktau laaa... 



Dah abes sume, kami balik semula ke rumah Abg Im untuk packing-packing barang. Kalo tido petang ni agak syiokk gaklah! 

Till then, wasalam...


Wednesday, August 22, 2012

Sydney, New South Wales - Day 4! (Around the City)

Assalamualaikum!!!

Walaupun aku tau entry travel time bulan puasa ni tak brape nak femes, tapi demi nak abeskan cepat-cepat aku gigihkan jugak type sambil tunggu nasik nak masak. Korang berbuka ape arini? Aku simple-simple je. *calonsuamipilihan* 

Ok jom! Mesti korang perasan trip aku pegi ke Australia tahun ni memang tak jejak kaki langsung ke zoo yang ada kangaroo ataupun koala untuk bergambar. Sebab aku tak pegi ke zoo, last year aku dah pegi Perth dan masuk skali Carversham Wildlife Center. Boleh refer kat entry ni ----> PERTH . Tapi kalo yang first time jejak kaki pegi Australia ni tak kira Sydney ataupun Perth, jangan lepaskan peluang untuk beramas-mesra dengan kangaroo sekali seumur hidup. Kalo ada anak-anak memang seronok. By the way, kalo kat Sydney korang boleh pegi ke Tarooga Zoo Sydney. Terletak tidak jauh dari Circular Quay. Boleh refer kat "How to get there" untuk pegi ke zoo ini. 

Hari ke-4 di Sydney, aku dah mula sukakan city ni. Dalam angan-angan aku ni plan nak berhijrah kat sini. Maybe sebab jiwa muda sukakan keadaan city macam ni disamping cuaca yang bagi aku sangat best untuk menjalani hidup yang bahagia bersama orang tersayang. *berdehem* Dalam program aku memang dah takde pape sangat nak pegi tengok kat Sydney. Ke korang ade idea lain? Maybe boleh aku terjah di lain tahun. InsyaALLAH. Papepun, aku masih berharap yang hari-4 ni cuaca elok. Alhamdulillah....memang sangat-sangat elok. Aku dah plan untuk pusing-pusing city lagi skali termasuk nak capture gambar waktu malam kat Darling Harbour. It's a must ok! 

Pagi tu, keluar awal macam biasa. Kawan aku lagi sorang dah ade plan lain untuk berjumpa dengan kawannya yang menetap kat sini. So, just two of us to go out for sightseeing. That's ok then. No biggie at all. Keluar dalam pukul 9 pagi camtu. Langit biru lagi ok!!! Tak tertahan silauan matahari yang menerangi bumi Sydney. Tunggu bas kat bus stop tak jauh dari rumah Abg Im. Senang saje kan....best best! Sekali lagi aku puji tentang kebagusan dan ketetapan masa jadual bas. How i wish kat Malaysia pun macam ni. Tak hanya tunggu bas penuh baru nak gerak! Choy sangat ok! 




Pagi ni memang destinasi pertama ialah nak naik feri tengok Sydney Opera House tapi dengan dari depan pulak instead of lalu bawah Harbour Bridge. Feri kali ni akan menuju ke Manly dan perjalanan akan mengambil masa kira-kira 30minit. Naik feri di Wharf 2. Korang boleh tengok destinasi kat jadual yang disediakan. Feri ni agak besar macam feri Langkawi tu. Ada bahagian dan bahagian dalam. Since dah beli MyMulti3, boleh turun naik feri dengan percuma. Hehehe. Kami naik sampai Manly then patah balik ke Circular Quay. Harus cepat sebab macam-macam tempat lagi nak terjah kalo boleh. Hari semakin suntuk dan siang semakin pendek.

Jomlah layan gambar. Biarkan gambar-gambar berbicara sendiri.






Rumah-rumah di Manly


Nanti kalo aku dah ade bini nanti, nak buat macam gambar kat atas tu kemudian framekan. Hahah







Ok dah abes pusing-pusing naik ferry, turun la aku balik kat Circular Quay. Kemudian jalan-jalan kat bahagian Sydney Opera House. That time, ada construction kat bahagian luar. I guess dorang tengah buat menaik taraf bahagian tetangga kat situ. I bet, bila Biqque sampai sana dah siap kot. Ada pulak backdrop yang penuh dengan kata-kata pujian tentang keindahan Sydney Opera House and why they liked it. Kalo ada any teater yang best-best, boleh masuk tengok. But maybe next time. InsyaALLAH. 

Later, aku bergerak pulak menuju ke arah city centre. Saje jalan-jalan time ni nak tengok kehidupan. Nak carik Woolies (Woolworth) sebab nak beli makanan skit. Kalo nak carik makanan halal, banyak terdapat di sepanjang George Street as i mentioned earlier in my previous posts. Since hari ni weekdays, saje nak try makanan kat Cafe Kasturi yang terletak di George Street. Kafe tak besar mana pun. Tapi tak ramai pun orang and looks like macam kafe orang kaya-kaya. Hahaha. Since dah masuk, why not to give it a try. Tengok menu...*gulp* macam biasalah kan...kalo makanan Malaysia kat overseas mana ada murah macam kat Malaysia. Maybe sebab kehalalan yang terjamin. InsyALLAH. Rate harga untuk sepinggan nasik goreng atau mee goreng adalah lebih kurang AUD14-17/plate. Since macam mahal skit, so aku order 1 pinggan mee goreng dan share dengan kawan aku. By the way, portion dia agak besar. So, agak kenyang gak la lepas makan. Rasa mee goreng dia not bad. I liked it. Time kami lunch tu, pukul 2 petang kalo tak silap. So, kawan aku tanya waiter Kafe Kasturi tu ada surau tak kat situ. Alhamdulillah....ada kat tingkat atas. Tapi kecik je. But as long as boleh solat then it's ok. 

Lepas dah settle makan, terus jejalan di sekitar George Street. Time ni pulak dah nampak Chatime. Ape lagi kan....saje gedik nak beli gak Chatime. Jangan lupa may feverit flavour, caramel milk tea. Jot it down pls... Harga dia dalam AUD5/regular size. Arghhh! Sedapnya


China Town near George Street, in front of Paddy's Market





Next!!! Jalan-jalan kat sekitar Queen Victoria Market. Kiranya kat sini macam upscale punye shopping malls. Yela, mostly kedai-kedai kat dalam ni macam butik mewah. Nak masuk pun macam segan, tapi masuk jelah untuk amek-amek gambar dan cuci mata. Awesome beb! Jomlah layan gambar...








Ok dah puas jalan-jalan dalam tu, aku dan kawan aku pulak nak pegi terjah Darling Harbour. By the time sampai sana should be ok to wait for night view. Hehehe. Plus nak singgah Hard Rock Cafe Sydney nak beli baju hoodies aku tu. Naik bas macam biasa....mula-mula nak turun kat area Darling Harbour. Tapi terturun pulak kat tempat lain which is still far from Darling Harbour. Nevermind, hari masih lagi cerah. So, jom jejalan kat taman nih! Urghh! I would kill to have that apartment facing the lake? I guess it's a lake. Hahaha. 

Lepas dah abes jejalan, naik bas balik menuju ke Darling Harbour. Jalan-jalan lagi...jomlah layan gambar. Taktau nak cerita ape dah. 








Makan bekalan roti yang tinggal lagi dalam beg berserta tuna dan duk kat tepi tasik? Tasik lagi...ke laut? Teluk? Tapi yang penting kat area Darling Harbour tula...perghh! Syiokkk gilak! Sejuk-sejuk pun gigih ok! Yela nak tunggu night view punye pasal. Dah la takde tripod bawak, terpaksa guna segala perkakas yang dibawa untuk lapik letak kamera jadik tinggi skit. Maka hasilnya seperti dibawah ini... jom lihat! Kemudian beralih pulak ke Circular Quay untuk amek night view Harbour Bridge and Sydney Opera House. Then, later we headed home....we called it a night! Esok dah last day kat Sydney!!!









Actually, sepatutnya arini aku patut pegi tengok University of New South Wales, sebabnya aku penah tengok gambar cantikkk yang amat design building dorang macam dalam filem Harry Potter tuh. Tapi apekan daya, tak cukup masa beb. Esoknya pulak diramalkan hujan dan mendung sepanjang hari. Yeahh, we need to expect that. What to do...maybe next time. InsyaALLAH. 

Till then, wasalam...