Saturday, August 15, 2015

My new Fujifilm X-M1


My new travel companion!

Ok gambar kat atas tu saje je letak lebih-lebih lagi sebab actually nak highlightkan kamera baru aku. Ahaks! Tak lain dah tak bukan Fujifilm X-M1. 

Dah lama aku berhajat nak tukar kamera aku yang maha berat tu. Kalau baling anjing ataupun masuk acara lontar peluru, memang boleh jatuh bahu aku ni haaa. Lagipun, aku dah malas nak usung kamera dslr Nikon D90 aku tu ke mana-mana. Aku nak try travel as light as possible dengan gadgets ni. Yela, mana nak pegang dslr, gopro dan jugak iphone kan. Daypack aku pun takdelah perlu berat-berat nanti. 

Jadik, aku decided untuk jual je Nikon D90 aku tu. Lagipun model tu dah terlalu lama dah rasanya more than 7 years dah. Aku pakai kamera ni sejak tahun 2013 tak silap. Terima kasih diatas jasamu yang tak terhingga. Merata dia aku bawak sampai dapat captured the gorgeous aurora borealis kat Abisko, Sweden. 

Semoga ko bahagia di samping tuan yang baru. InsyaALLAH. 

******************************

Anyway, agak lama jugaklah aku decide nak carik model kamera yang aku nak. Yela, pilihan aku untuk kali ni adalah jenis mirrorless. Jenis yang tak berat tapi hasil gambar adalah setanding dengan dslr jugak. Then, why bother untuk hangkut berat-berat ni. I'm not getting any younger katanya. Walhal tetap 23 tahun. Kah kah kah. 

Jadik, aku takdelah beli yang brand new. Aku sekadar ok dengan full quality second hand items. Okla, untuk permulaan. Boleh la aku try main test dulu ikut kesukaan aku. Riki punya riki, baca punya baca reviews semua jenis kamera dari Sony, Olympus, Fujifilm dan lain-lain. Aku decided untuk amek Fujifilm. Maybe aku suka warna dia kot. Plus, body dia jenis yang macam klasik skit. 

Sorry kalau bab teknikal photography what so ever, aku bukanlah orang yang layak untuk bercakap sebab aku tak tau sangat. Kah kah kah mostly amek gambar ikut gerak hati je. Ada la blaja skit-skit tapi tu pun untuk kefahaman sendiri. Cantik gambar aku jadik macam ape yang aku nak. Aku gila bokeh! Hahahah Tapi takpe. Kita tengok macam mana hasilnya nanti. InsyaALLAH. 

Welcome Fijifilm X-M1. Please be good to me okeh. ;)

Till then. 

Bye! 

18 comments:

  1. nanti bagi review skit. aku pun plan nak tukar kamera. mcm penat je angkut slr seberat batu bata tu merata2

    ReplyDelete
    Replies
    1. so far aku pakai okla. cuma aku skang ni ade fixed lens je 27mm so takleh la nk zoom jauh2. gambar ok sharp gak cuma nk fokus tu amek masa skit x laju mcm dslr. other than that kne explore lebih lg.

      Delete
  2. Replies
    1. hahahah kannnn! semoga berjasa la hendak-Nya. ;)

      Delete
  3. kena cari extra battery and charger jgn lupa bawak...hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheheh okayyyyyy! kene beli 2-3 bijik bateri extras!

      Delete
  4. 23 baru?aku ingat ko 18 weh. :-P

    Yeah travel light tu aku mmg suka. Dah sakit2 dah bahu aku sejak nak masuk umur 22 ni sbb duk galas backpack & sling bag...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah. actually mmg 18 pn. ;p kannnnn amboihh dia punya lg x menahan terus 22 tahun! kah kah kah

      Delete
  5. wahhh fujifilm body cantik..a part of my dreams camera. Target nak ambik fujifilm x-e2 :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup i suka body fujifilm. semoga tercapai okeh! ;)

      Delete
  6. Tahniah John ...

    Lepas nih sure lagi canggih gambar gambar tuh kannnn !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih en. ghazali. semoga la berjasa hendak-Nya. ;)

      Delete
  7. Saya just pakai camera phone je untuk tangkap gambar. Tapi teringin nak beli fuji instax camera. Hihiii

    ReplyDelete
  8. great.. m using FujiX100.. nice pic. cuma org je yg tak pro.. perosak ada lah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe kene la blaja akak. blaja teknik simple2 je. ;)

      Delete
  9. Tapi gambar fujifilm memang mantap, pernah tengok gambar dari kawan, terbaik. Selamat tinggal D90, anda memang banyak jasa

    ReplyDelete