Tuesday, January 4, 2011

Solo Trip - Hong Kong Part 2.2 (The Peak)


Okeh…jom aku sambung psl tempat seterusnya aku singgah, iaitu The Peak! Bila dah sampai HK, mesti singgah ye tuan-tuan & puan-puan….hukumnya WAJIB. Untuk sampai the stesen tram utk ke The Peak ni, kene menapak agak jauh + memenatkn….sbb naik bukit kn. Dlm 15minit mcm tu je. Ade pengangkutan lain selain dr Peak Tram utk ke atas. Blh naik teksi @ bas. Tp aku ade baca2 dr forum. Kalo naik teksi….blh tercabut nyawa ni haa…sbb ngeri! Better naik Peak Tram btol x? mcm laaa teksi xde kt Malaysia. Hihihi

ni la tram nye....nice kn!
 
Harga tiket utk ade mcm2 jenis. Ade yg jenis combo terus. Aku amek combo terus…HKD200 per person. Tix ni termasuk entrance tix utk Madame Tussauds, Peak Tram (return) dan Entrance utk SkyPark.
Blh refer dekat website ni. http://www.thepeak.com.hk

Perjalanan dari kaki bukit untuk naik ke puncak mengambil masa lebih kurang 10-15minit. Actually, pengguna Peak Tram ni dh lama….gerabak yg ada skung ni adalah yg terbaru…cntik + klass. Dulu kaler hijau dan bentuk die mcm bus skolah je..kt atas ade contoh blh kita tgk. For the best view during the journey…make sure sit on the right site of the tram ok. Jgn bwt mcm aku, aku pegi duk kt sebelah kiri…so, nmpk tembok + bukit je….x cantik… kalo kt bahagian kanan, akan nmpk dgn jelas pemandangan HK… really2 nice view! Time aku naik, agak ramai jgk tourist yg datang….cuti sekolah kot. 

Ticketing Booth.
Untuk kasik berbaloi aku byr HKD200 nih, aku stay agak lama kt atas sana. Smpai malam kot! Mula2, aku masuk kt Madame Tussaud. Sbb dh beli combo, so senang tunjuk je tix. Bila beli combo nie, dpt amek pic ngn Jackie chan with 10% discount. Tp xpelah…aku x beli..tp amek je gmbr tu. Hihihi…. Bila dh masuk, mula2 laaa acara tembak menembak! Hahaha…bila lagi kn nk amek foto dgn artis, patung pn patung laaa…. Jnji ado! Bilangan patung kt sini, aku blh ckp x brape byk…but ok la kot. Ade brad pitt, Nicole kidman, Leonardo dicaprio, jay chou, aaron kwok, barack obama, saddam Hussein, lady Diana, albert Einstein , dan lain2…. Kalo nk tau, kene pegi sendri. 





 
Aku spend masa dalam lebih kurang 2jam lebih…sbb kt nk bunuh masa. Hihihi. Btw, kt sini jgk, kpd sape plan nk pegi Disneyland, blh beli tix terus kt sini…ade kaunter dibuka. Blh dpt free gift jgk ye….nice!
Lps dh kuar dh xblh masuk… so, aku lepak2 kt luar plak…sejuk dan nyaman jeee kt sini…best! Dalam 1 bangunan lagi, ade kedai Hard Rock Shop kot2 laaa nk beli sourvenir… time ni aku x beli pn..agak menyesal jgk laaa…next time mesti beli!

kuat giler angin bertiup time nih!


ni tram lama....




Dekat2 nk pukul 5 mcm tu, aku masuk kt SkyPark kt atas lak….guna tix combo skali lg. Dari atas SkyPark ni, kita blh tengok pemandangan 360darjah HongKong! Really2 nice view…sume org duk amek best spot utk aksi2 posing-memosing…. ;) kat atas ni jgk, ade board yg cerita pasal asal-usul The Peak + The Peak Tram…. Lama jgk aku lepak kt sana ni…semata2 nk tengok night view of HK…. Panas bontot aku tau!
Bila dh sorang2…kita tend utk berborak ngn org lain…hahah. Nice to talk someone that we don’t know. Get to know how they feel when they come to other country. Ade jgk jumpe solo traveler mcm aku jgk…lebih kurang sebaya dgn aku. Hihihi…. Melihat macam gelagat yg ada…kdg2 aku tersenyum sendiri… bukan gila ok!

budak ni femes giler! sume org nk amek pics dgn die sbb hyperactive!

pic atas: darling, i love u till death!

a friend i met from singapore
 
Bila dh lepas tgk dan amek 2 3 fotos, it’s time for me to go back to my room…dh penat sgt2 sbb asyik menapak je dari pagi…kalo x kurus betis + paha aku xtau laa….hohoho. Bila nk turun lak, kene cepat tau. Coz time ni laaa…sume orang berasak-asak nk naik tram utk turun ke bawah semula…

Dari stesen peak tram ni, aku jalan kaki je utk ke stesen MRT yg terdekat iaitu stesen Central. Sbb nk guna 3 days pass yg aku dh beli tu, rugi ler kalo x guna…mahal woooooo….. bila naik MRT, aku perasan setiap stesen akan guna different kaler cth merah, hitam, biru, kuning dll…. Utk balik ke tempat aku turun kt stesen Tsim Tsa Shui….kaler hitam. Dlm 10minit mcm tu smpai ler….



 
Bila dh smpai bilik, mandi2, solat + makan megi lagi. Aku plan nk kuar jejalan pegi Ladies Market. So, aku kuar..naik MRT turun ke stesen Mongkok. Follow signboard yg bersepah ade dlm stesen tu… Jgn lupa ye, setiap stesen ade different exit…kene tgk betol2 utk ke tempat destinasi. Kalo x makan buah langsat laaa jawabnya…hohoho.

Kt Ladies market ni, punyalaaaa ramai org! market ni ala-ala pasar malam, u can get everything u want here. But make sure u bargain till the salesgirl cry ok! Hahah mcm2 bnda ada..t-shirts, handbag, kasut, sourvenirs dan mcm2 lagi. Malam ni, aku survey2 je ape yg ada…. Nk tgk ape yg patut aku beli. Ade kt sini jgk, ade berderet2 kedai kasut, mcm fesyen ade…sumenye up-to-date! Malaysia pn x masuk lg….
Tips, utk bargain….tetapkn iman price anda jgn mudah mengalah dgn dorang…kalo dorang x kasik jgk. Blah je…nnt confirm dorang akan panggil blk. Tp nnt dulu, dorang akn tetapkan harga murah skit je, belum betol2 murah lg.. pastu korang naik kn HKD5 dolar dlu..kalo rse ok amek. Kalo rse nk rendah lg then dorang xkasik, blah…pastu kene panggil blk! Cnfirm dh dpt harga kita nak tu!. HOYEHHHH!!!. Jgn bergaduh dgn dorang, selalu senyum smbil bargain tu,bodek2 skit…hihih

Aku spend lebih kurang 1 sejam kt sini. Blk bilik dlm pukul 10 mcm tu….kene cukup rehat sbb esk nk jalan2 lg. Seperti biase, kt area Nathan Road ni ramai org…so xyah takut la yer…selamat! 

Ok laaa….tunggu next part pulak ye…

to be continued....

2 comments:

  1. fuhh.. penatnye bace post2 ko.. haha.. mcm esei spm..

    ReplyDelete
  2. hahaha....kan??? pnjg! dulu masa spm pn x mcm nih. siap nk kuar awal lg tuh!

    ReplyDelete