Friday, April 21, 2017

Review : Putrajaya Marriott Hotel


Pada hujung minggu yang lalu, aku berkesempatan untuk memenuhi undangan daripada Putrajaya Marriott Hotel untuk membuat review selama 2h1m di hotel mereka. Jemputan untuk membuat review ni juga untuk memberi khabar baik bagi mereka yang bakal menginap di hotel ini yang mana mereka dalam proses renovation untuk keseluruhan bilik-bilik di hotel ini. Dan aku, antara yang bertuah dapat merasainya sendiri. 

This is actually my 2nd time here. The first time was during the media open house held in the Putrajaya Ballroom at this hotel. The foods were amazing and delicious. Hahaha. I guess, i was lucky enough to be able to stay here. Thank you Puan Farah Halim for the invitation. 

About the Putrajaya Marriott Hotel

Putrajaya Marriott Hotel is a 5-star hotel under IOI Group. A grand hotel with 380 elegant and spacious guestrooms, 73 executive rooms and 35 exclusive suites. All rooms are newly refurbished, regulated with international standards with Marriott Hotels around the world. 

Adjacent Putrajaya, 5 minutes from ERL station, 10 minutes from Cyberjaya and Bangi, 25 minutes from Kuala Lumpur city centre and 30 minutes from KLIA sits strategically the latest and grandest of hotel . The design of the hotel is a massive castle like structure that will mesmerize all of the guests. The hotel concept is the combination of Mediterranean - Moorish architecture and its interior and motive is palm leaf inspired. 

Walk into its grand lobby that sprawls over two acres in width, be mesmerized with the high ceilings and beautiful cornices and sooth your soul with the sound of the cascading water fountains featured prominently at the centre of the hotel. 



The room - The Deluxe Room

Aku ditempatkan di sebuah Deluxe Room yang berkeluasan kira-kira 42 sq.m. Bagi aku bilik tu sangat-sangat luas dan selesa. Plus, katilnya pulak bersaiz King. Haaaa rasanya selesa ke tidak? Mestilah sangat selesa tambahan pulak, biliknya baru refurbished. 

Masuk je bilik aku yang terletak di tingkat 9 dan viewnya adalah hutan dan juga bandar KL. Kalau kurang jerebu, memang nampak jelas KLCC dan KL Tower di kejauhan. Menarik. 

Antara room amenities adalah seperti berikut:

  • 1 King or 2 Twin/Single Bed(s)
  • Bathtub and shower separate
  • Lighted makeup mirror
  • Desk, writing / work, electrical outlet
  • Lain-lain amenities boleh refer ---> Rooms 
Bilik ni bagi aku puas hati, keluasan dia memang boleh ajak sorang lagi guest. Kiranya katil bersaiz king just nice untuk 3 orang. Plus, tak rasa pun sempit ke apa. Kebersihan dalam bilik dan jugak toilet memang tip-top. 









Where to eat?

Sepanjang menginap selama 2h1m di Marriott Putrajaya, aku berpeluang untuk mencuba keenakkan juadah yang disediakan di sini. Breakfast di Zest Lifestyle Coffee house, Lunch di Summer Palace dan jugak bbq dinner di Tuscany Italian-American Grill Bar & Pizza. 

Untuk breakfast, makanan Malaysia dan antarabangsa antara yang disediakan. Seleksi makanan tidaklah begitu banyak bagi aku. Tetapi lebih mencukupi untuk makan. Cuma, aku perasan pilihan kuih-kuih melayu tidaklah begitu banyak. Hanya ada 3-4 jenis sahaja. Dan selebihnya lebih kepada pastry. Kot-kot la ada kuih ketayap ke, cekmek molek ke.

Untuk dinner, kami dibawa untuk menikmati bbq di restoran Tuscany. Suasana dia memang terus rasa kat Itali lah dengan dekorasi dalaman restoran yang bagi aku sangat menarik! Instagram worthy orang kata. Tambah pulak dihiburkan nyanyian secara langsung. Menarik dan romantik! Untuk seleksi bbq ada banyak jenis protein terdiri daripada ayam, ikan, kambing, daging dan seafoods lain. Tak lupa ofcoz la ada pasta, lasagna dan jugak salad. Overall, rasa memang sedap. 

Untuk lunch, kami dibawa ke Summer Palace (chinese restaurant) yang agak famous dikatakan pengunjung tetap. Menteri kabinet Malaysia pun suka datang sini. Kat sini jugak femes untuk dimsum. Tapi kami tak orderlah dimsum. Order ala-carte beberapa jenis lauk. 

suasana di Zest Lifestyle Coffee House

seleksi buffet yang disediakan

flatlay katanya. nasik lemak was good to me. the sambal was good!

scramble eggs station

noodles station

berswafoto bersama travel bloggers yang turut serta

ruangan dalam Tuscany Italian-American Grill bar and Pizza

ruangan lobby aku kira, ada buffet selain daripada bbq di luar sana

ruangan bbq

boleh pilih seafoods atau daging dan kasik para chef ni tolong bakarkan

selain daripada bbq, antara juadah lain yang turut disediakan

nampak sedapkan? yums....

jemput tengokkkk yums!

sambil makan, sambil berhibur katanya

pilih-pilih macam-macam ada!

di Summer Palace

black pepper beef. ni memang sedap! cukup rasa dan daging pun empuk! 

ada sup (lupa nama), terung goreng bersama oat (recommended!), steamed dory fish, butter prawn and vegetables

Facilities

Seperti hotel bertaraf 5 bintang yang lain. Faciliti yang disediakan adalah cukup lengkap antaranya clubhouse, kolam renang yang agak besar, gymnasium yang cukup lengkap, spa, ballroom yang besar boleh memuatkan lebih dari 2000 orang pada satu-satu masa, beberapa bilik mesyuarat, kiddies world (ruangan untuk kanak-kanak) dan lain-lain. 








Further information

Address: IOI Resort City, 62502 Sepang Utara, Malaysia
No.Tel: +60 3-8949 8888
Website: www.marriott.com/Putrajaya 

Special thanks aku ucapkan kepada Pn. Farah Halim dan Pn Azela atas layanan terbaik terhadap aku dan bloggers lain sepanjang menginap di Marriott Putrajaya. 

Till then...

Bye!



7 comments:

  1. Untunglaaahhhhh jadi orang popular dan glam serta famous !!!


    :)

    ReplyDelete
  2. Good review.. Not bad lah hotel ni sebab ada kiddies world yang nampak mcm menarik tu...

    ReplyDelete
  3. saya baru keluar dari situ tadi. Dinner je.

    ReplyDelete
  4. nice to meet u in this awesome hotel....

    ReplyDelete
  5. Never realized how big Putrajaya Marriott Hotel is. Based from your review, I could say they offer a lot for their customers. Good job!

    http://panphila.blogspot.my

    ReplyDelete