Thursday, April 30, 2015

#20 | Malam di Arbatskaya, Moscow

Malam pertama aku di Moscow. Lepas check-in semua tu, aku setelkan yang mana wajib. Takde proper plan pun nak buat apa. Cuma malam tu, aku dah berjanji nak jumpa seseorang yakni seorang rakan travel blogger gak yang baru je berhijrah ke Moscow ni atas tugasan. Kali terakhir jumpa beliau adalah di Krabi. Giler tempat berjumpa adalah overseas okeh. 

Jadik, dah namanya kebetulan aku di Moscow, aku pun berjanjilah nak jumpa beliau kat area hostel aku ni je yakni kawasan Arbatskaya. Oowh ya, rakan blogger tu adalah Cute Panda, blog beliau anda bolehlah klik ---> http://rompin77.blogspot.com/ 

Arbatskaya ni merupakan sebuah jalan pedestrian yang mana dulunya adalah kawasan tempat tinggal para bangsawan pada abad ke-18. Kira kawasan orang ado-ado (elite) la kat sini. Tapi skang dijadikan macam kawasan tarikan pelancong ataupun lebih kurang kalau kita kat Jalan Masjid India la atau Jalan TAR. Ianya merupakan sebatang jalan yang survived dalam kawasan Rusia ni. The oldest surviving street katanya right smack in the middle of historical Moscow. Panjang jalan ni adalah 1 km. Di kedua-dua hujung jalan ni ada stesen metro. Senang! Tapi hostel aku dekat dengan Arbatskaya Station. Dan satu lagi stesen namanya "Smolenskaya". 

Kawasan Arbat ni jugak tempat tinggal ramai craftmen sejak zaman dulu yang mana sekarang ni menjadi kawasan tumpuan pelancong. Aku takdelah beria amek gambar sangat sebab malam. Takde meriah sangat sebabnya banyak kedai dah tutup. Yang still bukak lagi restoran, cafe-cafe 24 jam bukaknya dan kelab. 

Hampeh betul aku ni, banyak betul aku tak amek gambar kat kawasan Arbat ni rupanya. Maybe time tu suhu kat Moscow sangat sejuk bagi aku compare dengan kat St. Petersburg. Tu yang malas nak pegang pape. Dua-dua tangan ni asyik nak letak dalam poket je kasik warm. 

kat Arbat Street ni, memang akan nampak pelukis-pelukis jalanan menjual hasil karya dorang
christmas market yang tak brape nak meriah
mercu tanda salah sebuah bangunan 7 sisters
Bagi penggemar Hard Rock Cafe, kat sini lah tempatnya kalau nak carik Hard Rock Cafe Moscow. Terletak di Arbat Street ni, tak jauh dari McDonalds. lols. Motif kan nak bagitau McDonalds, tak membantu langsung. 

The best direction untuk ke Hard Rock Cafe Moscow adalah naik metro dan turun di Smolenskaya Station. Dari situ dah tak jauh dah untuk jalan kaki, kira-kira 200 meter je. Dalam perjalanan tu, akan nampak groceries store yang bukak 24 jam dan jugak McDonalds yang senantiasa ramai orang. 

Sekarang ni zaman matawang Rubles tengah jatuh teruk. Jadi, ada sesetengah harga barang dorang tak sempat nak naikkan balik. Jadik bagi yang macam aku tak collect barang HRC ni takdelah kisah mana pun. Tapi bila riki-riki barang member kirim, fuhhhh murah beb. After convert pun boleh terbeliak bijik mata aku ni. Ni pun Cute Panda bagitau malam tu. Barulah aku pegi usha-usha sendiri. Contoh macam tshirt original logo kaler hitam boleh dapat dalam RUB1,100 je, convert jadik GBP12 pada time tu. Normal tshirt macam tu harganya ade la cecah GBP20++. Tak penah-penah aku beli, aku beli untuk aku my 1st HRC tshirt! Sedihnya kan! Hahahah murah giler takkan taknak belikan. Hiks. 

Itulah bagusnya bila matawang jatuh untuk kita sebagai orang luar. Tapi bagi rakyat dorang, sakit woooo... harap matawang Ringgit tak jatuh teruk nanti. Sekarang ni pun makin lemah je. 

Anyway, akhirnya jumpa jugak aku dengan Cute Panda. Dari jauh dah cam haih. Hahaha sapelah yang lambai-lambaikan. Lepak kat McDonalds jela kami malam tu. Borak-borak kosong. Rupanya dia baru je seminggu sampai kat sini. Barang-barang pun tak abes sampai lagi dari Malaysia. Katanya sempat borong kaw-kaw iphone 6 time tu sebab pekedai tak sempat nak increase harga dalam Rubles untuk dijual. Masih guna harga original. Tak silap aku, dia dapat beli untuk iphone 6+ dengan harga RM1,000++ je. Giler bapak ahh kan! 

Cut the story short, dah abes lepak tu dia ajak datang rumah untuk dinner esok malam di rumah dia... orang nak kasik rejeki, aku tadahkan dengan Red Square haa... hahaha  


Lepas dah setel semua, aku gedik la nak jejalan sendiri kat kawasan sekitar. Ikut hati ni macam nak terus ke Red Square nak pegi tengok sendiri landmark yang famous kat Moscow ni yakni St. Basil Cathedral. Tapi apakan daya, sesat uols! Tak tau ntah mana aku jalan. Sebab dah rasa makin jauh, aku patah balik jela. Sejukkkk lak tuh. 




Anyway, bagi korang yang rasa Russia ni macam bahaya ataupun mencuakkan. Secara jujur, pada mulanya sebelum sampai sini gerun gaklah. Yela, bekas negara komunis kan. Kang datang sini kene pau ke, kene culik ke, kene rompak ke apa dan segala jadah benda tak elok la.  Semuanya takde pun. Infact, aku rasa selamat je kat sini. Aku duk jalan sorang-sorang kat kawasan ntah mana-mana pun rasa selamat. Tapi aku still put some precautions. Please be street smart. Bahaya ni kita tak tau nak datang dari mana. Tapi aku rasa selamat di Moscow ataupun St. Petersburg. 

Apa yang kita selalu nampak di tv pasal Rusia, rasanya banyak telah dipropagandakan oleh US. Seteru namanya... tapi semuanya ok jela kat sini. Bersih pun satu hal. Memang bersih! 

Ok dah cukup! Baru lepas demam ni, tengah masak ayam masak merah. Jemput ye semua. Ahaks. 

Till then...

Bye!

11 comments:

  1. Cantik kawasan Arbat street itu Bang John. Tapi pengunjung kelihatan sepi.
    Mata Uang Rusia sedang jatuh ya ? wah.. enak juga ya barang jadi murah-murah di sana.

    sederhanaperjalanan.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Itulah. Selalu dengar yang negatif je pasal Rusia ni. Good info bro !

    ReplyDelete
  3. Ya Allah. Your pictures semua buat aku rasa macam nak pergi je tempat ni. I'm sure Russia is a good country to visit, but Moscow is too expensive. LOL

    ReplyDelete
  4. pergh, memang kawasan org2 kaya....
    nama tempat pun dh mention word kaya kat ujung dia kan [ArbatsKAYA].....
    hihihihihih ><

    ReplyDelete
  5. cantik. betul as what u said.... dari kecik dalam imaginasi Russia ni very dirty, dangerous and dark. Thanks and please share more lah.

    ReplyDelete
  6. cantik suasana 2.. dan biar betui dpt beli iphone dgn harga rm1000++ perghhh giler murah.. huhuhu btw salam singgah dr Malaysia ^-^v

    ReplyDelete
  7. Nampak lenggang je street kat Moscow ni. Tapi sekali imbas boleh buat conclusion; bersih!

    ReplyDelete
  8. bestnya jenjalan Europe.. akak bila agaknya merasa ek...

    ReplyDelete
  9. Assalam john,
    haaaaaaaa
    jejak kaseh yer kat rusia :)

    ReplyDelete