Wednesday, September 16, 2015

Myanmar | Sunset & Intha Fishermen, Inle Lake

Minglabar Myanmar!

Haaa sorry entry lompat-lompat sebab aku malas nak buat in sequence dah. Makin busy sebab next week dan start keje dah. Cuakkk weh! Dah lama tak masuk ofiskan. Tak tau nak expect. Hope it goes well lah. InsyaALLAH. 


*************************************
Anyway, untuk entry kali ni merupakan salah satu highlight yang aku nak tengok sangat bila datang ke Myanmar ni dan secara spesifiknya di Inle Lake ni. Nak tengok aksi akrobatik nelayan Intha. Waktu paling best untuk datang adalah ketika sunset. Bila cahaya matahari mula terbenam di ufuk barat sebagai background yang berwarna keemasan sambil menonton aksi nelayan Intha adalah priceless. 

Untuk tengok aksi akrobatik ni, aku amek sunset tour di Inle Lake ni. Tour ni banyak dioffer oleh pemilik bot-bot di Kampung Nyaung Shwe tempat aku menginap ketika di Inle Lake. Time duk jejalan kat kawasan sekitar kampung, memang ada beberapa kali dioffer untuk boat tour oleh dorang. 

Yang bagus dan aku suka kat sini, orang Myanmar ni jenis tak pushy bila bab berniaga atau menawarkan servis kepada orang luar. Walaupun offer dorang aku tolak dengan baik, dorang masih lagi senyum dan ok dengan tu dan takde push-push orang suruh amek jugak. Agak berbeza senarionya kalau di Indonesia. Ni pendapat aku la. Lain orang maybe lain pengalamannya. 

Sunset tour ni aku tak amek dengan hotel. Sebabnya aku terjumpa dengan salah sorang owner boat yang tanya aku untuk aktiviti di Inle Lake ketika duk usha-usha di kawasan kampung dengan basikal. So, amek 2 tour, satunya sunset tour petang tu, dan lagi satu sunrise tour 6-7 jam untuk esok paginya. 

Untuk sunset tour ni aku jujurnya tak pasti normal rate yang orang lain bayar, tetapi untuk aku hari tu aku bayar dalam 10,000 kyat untuk 1 bot dan satu bot aku perasan boleh memuatkan 5-6 orang termasuk pemandu bot. Tour bermula jam 5:30 petang sebelum sunset. Sunset dalam lingkungan 6:30 petang.  Nak sampai ke tengah-tengah Inle Lake tu makan masa kira-kira 30 minit jugak perjalanan merentasi tasik dan kampung.

Owh ya, aku rasa yang 10,000 kyat (sebutan: "chet") untuk 1 bot sunset tour adalah agak mahal untuk masa dalam 1-2 jam sahaja. Orang lain bagaimana?

suasana di jeti di Nyaung Shwe village. Asyik tergeliat lidah aku nak menyebut nama tempat ni

pelangi petang by stacy

menyusuri anak sungai menuju ke Inle Lake

actually, aku agak terkejut yang dorang masih lagi mandi di tepi jeti camni. ada yang siap membasuh baju okeh kat sini

ni pun ada lagi, ala-ala dalam drama melayu klasik hitam putih haaa

mula-mula cuak gak takut hujan sebabnya tengok tu awan hitam tebal kat belakang tu, ingatkan dah takde sunset dah petang tu

geram gak nak terjun mandi sebab air dia sejuk dan tak berbau busuk pun aku perasan

dah nampak signboard besar

dalam boat, boleh siap tertido sebab angin bertiup best

tak tau ni apa, tapi macam mesin korek pasir?

Sedikit info berkaitan Intha Fishermen ni.
"The Intha are members of a Tibeto-Burman ethnic group living around Inle Lake. They speak an archaic dialect of Burmese and are believed to have come from the Dawei area. They often live on Inle Lake and support themselves through the tending of vegetable farms on floating gardens. Also, the Intha are known for their leg-rowing techniques and are traditionally Buddhists"
Bila dah sampai kat tengah-tengah tasik Inle tu, mata aku cuma zoom la kat mana nelayan-nelayan ni semua. Tapi memang boleh cam je dari jauh sebabnya dorang akan ada satu bubu yang besar berbentuk kon tu. Dari jauh dorang nampak bot aku tu, dorang mula bergerak mendayung sampan dorang menuju ke bot aku. So, memang tak susah lah nak carik dorang ni sebab memang dorang carik pelancong untuk mempersembahkan aksi akrobatik dorang. 

Dari apa yang aku baca dari blog Zilla, takde bayaran khusus yang dikenakan untuk show ni. Semuanya ikut budi bicara kira sendiri. Aku pun ada tanya kepada driver boat, pasal benda ni dia pun kata ikut suka hati jela. So, brape aku kasik tu biarlah rahsia. Cheewaaah! Kalau kita suka dengan apa dorang buat, kita boleh kasik ikut kemampuan. Takde halangan. 

Petang tu hanya kelihatan 2 orang sahaja nelayan Intha. Dua-dua datang dekat dengan bot aku. Mulalah dorang mempersembahkan aksi dorang tu. Lepas satu, dan satu lagi. Sampailah aku kata stop. Hahahah. 










Dah bila mana aku kata dah dah la tu. So, dorang datang rapat. Dah setel hulurkan duit. Sorang daripada mereka beredah meninggalkan bot aku. Yang lagi sorang still duk berborak dengan driver. Aku duk situ jela menghayati sunset di Inle Lake. Lagipun masih belum moment yang aku nak. 

Sunset petang tu aku rasa tak brape nak cantik tapi good enough untuk aku sebab tau cuaca kat sini dua tiga menjak asyik hujan je. 


Bilamana matahari dah nak hampir terbenam, aku suruh sorang lagi nelayan Intha tu buat sekali lagi aksi dia. Menurutla dia amek posisi untuk beraksi. 






Usai semuanya, bot bergerak meninggalkan kawasan tasik menuju semula ke Nyaung Shwe. By the time sampai di jeti dan senja macam nak maghrib dah. Malam tu takde buat pape sangat just pegi carik makanan je. Nak tengok suasana malam macam takde pape sangat. Jejalan tu just naik basikal je courtesy of the hotel. 

Till then. 

Bye!

1 comment: