Tuesday, August 13, 2013

Review : The May De Ville Backpackers Hostel

Alrite! 

Sepanjang trip aku bersama sebahagian ahli jemaah #TravelholicAwesome selama 2 minggu dari Hong Kong sampailah ke Hanoi. Aku nak kasik 1 entry khusus untuk tempat penginapan kitaorang yang aku rasa sangat best dan murah dari yang lain-lain. Nama je hostel, tapi boleh dikatakan semuanya macam hotel! 

Berkenaan The May De Ville Backpackers Hostel:

May de Ville Backpackers Hostel
Address: 1 Hai Tuong Lane/24 Ta Hien Str., Hoan Kiem Dist., Hanoi
Tel: (+84-4) 3935 2468 - Fax: (+84-4) 3935 2488
Email: info@maydevillebackpackershostel.com


Website : http://maydevillebackpackershostel.com/


Sebuah hostel yang betol-betol terletak di sebatang jalan yang senyap tapi betol-betol ditengah-tengah Hanoi's Old Quarter. Boleh dikatakan dekat dengan segala major attractions seperti Hoan Kiem Lake dan jugak The Water Puppet Show, famous night market, dan jugak restoran yang halal. 

Actually, hostel ni kitaorang book sebelum berangkat dari Nanning menuju ke Halong Bay. Kiranya agak last minute jugaklah. Tak book dari Malaysia. Bak kata Dan Arif, yang penah datang ke Hanoi tahun lalu, the best and strategic place to stay in  Hanoi is in the heart of Old Quarter. Maka, usaha duk riki-riki hostel berjalan rancak. Website seperti Hostelbookers Hanoi dan jugak HostelWorld Hanoi menjadik pilihan utama kitaorang ketika nak pilih the best hostel to stay. Tak lupa bacalah TripAdvisor kalo bab nak tau review sesuatu tempat. Nescaya akan dapat gambaran yang sahih lagi jitu. 

Suprisingly, bila duk godek-godek websites yang aku sebut tadi. Boleh dikatakan 80% dari keseluruhan hostel ataupun hotel di sekitar Hanoi ni mendapat rating yang bagus dari tourists sebelum ni. So, takde masalah nak carik hostel yang bagus. Cuma our main concern skang ni adalah nak carik hostel yang dekat dengan Hoan Kiem Lake. Maka, semua agree dengan The May De Ville Backpackers Hostel ni. Maka, process booking dilakukan terus melalui Hostelbookers. Lancar! 



Reception, dan kawasan sekitar lobby: 

Time kitaorang sampai ni, hujan turun agak lebat. Bagusnya, staff dorang ni akan sediakan payung dan tolong angkutkan semua barang-barang kitaorang hingga ke tempat reception. Mulanya agak curious, macam manala bentuk hostel ni. Terletak di sebuah lorong yang sempit. Minivan kitaorang takleh masuk betol-betol dan stop depan pintu, tapi kat luar lorong. Kira-kira 20 meter dari pintu masuk. Still ok sebab tak jalan jauh pun. 

Ruang lobby tak brape besar tapi dekorasi tak macam sebuah hostel tetapi macam hotel. Ada lif untuk menuju ke tingkat atas. Kat kawasan lobby turun disediakan beberapa bijik komputer untuk penghuni hostel main-main internet. It's free and fast! Ada jugak free wifi di setiap tingkat bangunan. Ada jugak makanan yang dijual seperti biskut, coklat, megi dan minuman. Kira harga tak mahal sangat kalo compare dengan harga luar. 

Proses pendaftaran berjalan dengan lancar dibantu oleh pekerja yang fasih berbahasa inggeris. Kitaorang amek bilik twin bed. Harga seorang yang perlu dibayar hanyalah sebanyak RM35/malam. Murah kan? Ataupun USD12.50/pax. Bagi aku dah cukup murah tu. Maybe ada yang lagi murah. But it's ok. 

reception

ruang lobi

free computers for the guests

notice board with a lot of informations regarding train schedules, travel tours and etc.

Bilik yang disediakan: 

Ok jom masuk bilik. Alangkah terkejutnya aku dan Janggel bila bukak je pintu bilik kitaorang. Perghh! Ni hostel ke hotel??? Rupa dalam dia memang hotel with all the basic facilities macam normal hotel yang kita penah tengok. Kecuali takde bathtub je untuk berendam. But it's ok for me. And the best thing I guess is when every room is provided with a laptop connected with Lan cable! How cool is that? Hahaha first time aku menginap kat sebuah hostel atau hotel yang ada laptop dalam bilik walaupun bilik tu berharga USD12.50/pax! 

Setiap bilik mempunyai: 
  • airconditioner
  • bed linen
  • internet access & free wifi
  • mini bar
  • secure locker
  • bath robes
  • toileteries
  • bottled water
  • desk
  • hair dyer
  • kettle
  • sattelite tv/cable channels
  • tea/coffee
  • LCD tv


Oh mai... bila terlentang atas katil, nikmat yang kekal abadi. Ewahh! Begitu empuk skali. Bilik aku ni actually boleh buat 3 orang sebab ada 3 single-beds. But whatever. Janji murah dan selesa. Owh ya... free breakfast on roof-top! 







Sarapan pagi (breakfast):

Sarapan pagi memang diberikan secara percuma kepada semua hostel guests. Terletak di tingkat 10 bangunan hostel ni. Seleksi makanan pagi takdela meriah sangat tapi still ok considering that this is not a big hotel. Makanan yang disediakan terdiri daripada nasik goreng, mee goreng, toast with butter and jams, bacon, hams, fruits, fresh juices, salads, coffee and teas. Since, kami adalah muslim takkanla nak makan semua benda tu kan. Tak diyakini halal langsung. So, kitaorang mintak dorang tolong buatkan scrabble eggs. So, boleh la makan dengan roti cicah jem berserta makan salad. Omputih uols! Mampoo? Hahaha. Overall, ada tenaga pun dah dikira ok. 





Peta lokasi hostel:



Overall, memang kitaorang semua berpuas hati atas layanan dan servis hostel ni. Memang aku totally recommend kalo sape-sape nak datang Hanoi dan stay kat sini. Hostel ni jugak menyediakan bilik berbentuk dorm yang berharga USD5/night bagi mereka yang berminat. 

Okeh tu je. 

Bye!

9 comments:

  1. Smat hari raya...he..he..terlopong sekejap melihat hostel/hotel yg x serupa harga tu.. untung ka owner hostel ni? Dh la murah, bfast pon blh kira pelbagai jugak.. mmg sngt cntik bilik die...suka2..

    ReplyDelete
  2. Seorang RM35..katakan satu bilik muat 2 orang..kiranya RM70 room/per night lah ek..still murah tu termasuk bfast tu..eee..kalau ke Hanoi confirm nak booking sini..TQ John kongsi info ni..suka sgttt

    ReplyDelete
  3. alamak langsir dia cun la...ish!

    ReplyDelete
  4. iya... agreed dgn biqque

    *baru sedar curtain tuh santek*
    dan

    iya...hostel nih memang dah bole katagori sebagai hotel...


    ReplyDelete
  5. selamat hari raya John..tercepat lak nekcik pergi..kalau idak..mesti nekcik dok sini...

    ReplyDelete
  6. Bru ingat nk godek2 hostel kat hanoi.. Dah ado,tenkiu..

    ReplyDelete
  7. Agak menyesal terpaksa cancel trip nie dan tidak dapat menikmati hostel or hotel yang sangat murah nie. Plus, ada free breakfast lagi tue. Next time pergi Hanoi, ini akan menjadi pilihan pertama saya. =D

    Selamat Hari Raya Aidilfitri to you, Helmi!

    ReplyDelete
  8. @Farikica,
    selamat hari raya farikica! tu la kadang2 terpikir, untung ke dorang sebab jual murah sangat bilik tu. Tapi maybe gak untung sbb kos kat sana murah. ;)



    @Jari Manis,
    yuppp! kalo setakat rm70 tu murah bebenor la kalo nak dapatkan bilik yg begitu cantik skali! ;)



    @Biqque,
    gigih aku skrol balik tengok langsir dia! hahaha.



    @Kak Anash,
    kannn! dh boleh dikategorikan sbg hotel dah. hiks.



    @Nekcik,
    selamat hari raya nekcik! ;))) owhhh dah sampai hanoi pulak nekcik ye. bestnya! ;)



    @Zette,
    nak g hanoi gak ke? have funn! ;)))



    @Diana teo,
    huhu bertabahlah diana. maybe your turn next? who knows. selamat hari raya!

    ReplyDelete