Sunday, May 4, 2014

[Part4] White Winter Wonderland

Good morning!

Hari ke-3 di Switzerland. Bangun pagi, celik bijik mata terus terjah tingkap. 

Wallaweyyyyy! Snow dah menimbun dah kat luar tu. Still dara tanpa sentuhan daripada sesiapa! Ini sudah bagus! Dah la aku je yang bangun termasuk kawan aku tu. Penghuni lain still membuta. Tapi takpe. 

Aku jujurnya memang tak mandi aritu. Just cukup amek wuduk dan gosok gigi. Barakah tu ada. Terus berseri muka pagi tu. Hiks. 

Memang impian aku kalo datang ke UK ni memang nak tengok white winter wonderland. Kononnya macam dalam cerita omputih kat tv tu. Putih je kawasan sekeliling. Pastu main buat snowman, baling-baling snow bla bla bla.  Sadly to say, tahun ni kat Birmingham memang kering kontang takde snow ya'll. 

Tapi Allah kasik tengok kat Switzerland. Mengancam abes! Kawasan sekeliling Mountain Hostel Gimmelwald dah berubah menjadi Arendell. Dalam cite kartun "Frozen". 

Aksi "Let it Go" berlangsung dengan jayanya! Hahaha just enjoy the views okeh!












Waktu aku snap gambar kat atas tu still aku rasa time blue hour. Semua biru je. Snow masih lagi turun agak lebat. Takleh main lama-lama kat luar dah la suhu bawah zero dah time ni. Lagi mau main kat luar. Tapi sempat la bergolek kat atas salji tu. Geram punya pasalkan. Snow dia masyaALLAH sembut giler macam serbuk je. Rasa nak amek letak dalam mangkuk letak sirap pun ada. Ahaks! ABC Ler katakan... jakun yang amatttt! 

Sementara tu, sempatlah tunggu host tu datang kuarkan makanan untuk breakfast. Jadiklah walaupun cereal dan jugak roti bakar. Better than nothing katakau. 

Dah kenyangkan perut semua, ape lagi keluar jejalan la. Target arini menuju ke Zermatt. Nak jejalan kat sini pun bukan nampak ape pun. Gunung yang memutih je. Puncak gunung pun belum tentu nampak lagi dengan kabus yang agak tebal tu.

Jadik decided untuk pegi je ke Zermatt naik train untuk jarak perjalanan kira-kira 2 jam lebih.  Okla dari duk melangut kat hostel ni takde buat pape. Kasik berbaloi skit dengan Swiss Pass yang aku beli ni. 

Ayuh!







Actually, kat atas gunung memang salji turun dengan lebat. Tapi dah turun ke bawah tu, snow bertukar menjadik hujan. Suhu still sejukkk. Nasib aritu memang pakai longjohn. Takdela terketar-ketar tulang hitam ni. 

Untuk menuju ke Zermatt dari Interlaken. Aku perlu tukar dua kali train. Kiranya Zermatt ni terletak kat hujung selatan Switzerland dah. Target utama memang nak tengok The Matterhorn la. Tanduk kerbau katanya. Tapi aku dah expect awal-awal, memang takkan nampak la dengan gaya cuaca macam ni. 

Kiranya route aku untuk journey harini adalah:


Interlaken Ost --> Spiez --> Visp --> Zermatt

Train yang macam scenic train yang mana coach dia ada cermin tingkap besar bermula dari Visp menuju ke Zermatt. 


treler pun naik train tau! ahaks

Sepanjang train ride dari Visp ke Zermatt tu, memang snow turun tanpa henti. Suasana kat luar tu memutih je. Ibarat nak pegi ke kutub utara lah! Hahaha haaaa cam gitu sekali rasanya. 

Layan gambar jela ye. Ada yang sempat aku snap dalam perjalanan pegi dan balik dapat dua view kiri dan kanan. Dua-dua belah meletop! 


















Sepanjang perjalanan menuju ke Zermatt tu memang aku rasa magical giler!

Tak penah merasa snow memutih seluruh alamkan. Sebelum ni asyik tengok dalam tv je. Dapat gak tengok dengan mata sendiri. Cuma takde serigala kutub dengan santa claus ja. Kalo tidak dah memang jingle bell dah! Hahah. 

By the time sampai ke Zermatt tu, memang agak ramai orang yang ada kat sini walaupun cuaca memang agak teruk dengan snow turun dengan lebat tanpa henti. Teringat Olaf, kazen aku. Muahaha. 

Rata-rata yang datang memang dah complete dengan pakaian ski termasuk boots semua. Tunggu nak naik gunung meluncur je. Walaupun cuaca buruk, tak menjadik halangan bagi peminat sukan ski ataupun snowboarding ni. Lagi mencabar katanya. 

Tak kira dewasa atau kanak-kanak, riak wajah masing-masing tengok memang happy la snow lebat-lebat ni. Ada budak siap bawak penyodok plastik nak sodok snow tu. Hahaha. 

Honestly, bila tiba kat sini memang tak tau nak locate celah mana terletaknya The Matterhorn tu. Sebab gunung tinggikan. Agak-agak mestila nampak skit-skit, tapi sedihnya satu bayang pun tak nampak. Kabus je tebal. 

Bandar Zermatt sendiri pun aku rasa agak besar tapi tak sempat nak explore abes sebab snow turun terlalu lebat. Nak tengok ape sangatkan. Kecuali adala masuk beberapa kedai. Kedai pakaian jenama macam Mammoths tu agak mengancam. Pilihan warna yang aku rasa nak beli semualah! Harga? Toksah cakaplah.. meletop macam bedil hai... Tapi brand ni memang femes kat Swiss. 


mini taxi demi menjaga alam sekitar, tak silap tak pakai petrol pun, pakai bateri

kawasan depan train station

kanak-kanak dengan snow

baru balik dari ski gamaknya

snow turun giler lebat, non-stop!

memang kene pakai baju kalis air kalo snow lebat camni, barulah tak basah pakaian

ade nampak muka aku happy tak? hahahah 

makin bertimbun saljinya

sejukkk sejukkk dan sejukkkk!

Tak lama pun aku spend kat Zermatt, hasil kurang memberansangkan. Lagi lama duk sini, baik balik semula ke Interlaken, moga-moga ade sesuatu yang boleh dibuat kat sana. Nampaknya memang takde rezeki nak tengok The Matterhorn kali ni, kene datang lagi tak ni? Summer ke? Hew hew hew. InsyaALLAH. 

Till then, bye!