Monday, October 8, 2012

#Travelholicawesome : Redang Island (Part 3)

Assalamualaikum!!!

Jom aku sambung bahagian ke-3 untuk trip #Travelholicawesome di Pulau Redang. Aku akan pendek-pendek kat entry aku sebab nak drag sampai akhir tahun boleh? Dah takde trip dah aku ni..sob sob sob. Jeles duk tengok orang terbang sana, terbang sini. Ade segerombolan makcik-makcik siap buat trip ke Manila! Aku ado? Takdok uols! Hahah camno tu? Bertabah jela... 

Okeh...lepas dah melantak makanan tengah hari ala buffet yang disediakan oleh pihak Redang Kalong yang agak sedap dan memuaskan nafsu perut, kami balik bilik untuk get ready untuk keluar menuju ke laut menjala ikan. Eh? Hahah. Kalo datang pulau, tak buat snorkeling adalah tidak sah sah sah! Brape kali aku ulang sah tu? Boleh jadik saksi pengantin dah ni. Terus sah je keje! Hahah. Lepas zohor tu, terus orang Redang Kalong duk menjerit sekeliling kawasan resort tu. Camni dia jerit, sila imagine... "snorrrrkelinggggggg" "snorrrkelinggggg" "snorrrrrkelinggggg" So, kita pun tau la maknanya kene pegi berkumpul kat kawasan kantin. Masing-masing dah kumpul, siap pakai baju wetsuit bagai. Katanya ada sorang ahli #Travelholicawesome tu sebab takde baju Roxy yang dicariknya, nak tampal sendiri tulisan Roxy kat depan baju hitam. Boleh desperate macam tu skali??? Hahaha. 

Actually, semua aktiviti snorkeling sudah diatur oleh pihak Redang Kalong. Alatan snorkeling boleh disewa di kaunter dengan harga RM20/set (googles+straw+life jackets). Kene jaga elok-elok sebab kene pulang di hari akhir di Pulau Redang. Harga sewa ni tidak termasuk dalam pakej ye. Sila ambil perhatian sume... Sebelum tunggu giliran untuk naik bot, masing-masing duk sapu sunblock. Yela, masing-masing kulit selembut sutera dan berharga. Kene la jaga kan...kang rentung balik KL, takde sape kenal nanti. Kang dicop negro lak! Hahaha. Thanks to Tan Sri Coco sebab sponsor sunblock untuk aku. So, orang yang akan bawak kami nanti ataupun guide yang akan jaga kami ialah namanya Anuar. Agak kelakar orangnya. Aku rasa dia berkenan kat Biqque. Oppps! Okeh lain topik dah melalut nih. Ting ting ting.... giliran kami untuk diangkut dengan bot ke bot yang lagi besar untuk ke tempat snorkeling yang pertama untuk trip ni. Masing-masing muka dan excited terlebih. Hari yang indah untuk kami semua~ 

SubhanaALLAH...tengok betapa turqoise nya kaler air nih! Macam air cocktail pun ade. 






ada gaya macam nak naik haji tak? 


Ni pulak bot besar yang akan angkut semua penginap di Redang Kalong ke tempat snorkeling dalam 25minit perjalanan

Ok dah sampai....ni macam kawasan laut lepas la kot, tapi berdekatkan dengan pantai. Sorilah..aku tak tau nama tempat ni sebab lupa. Hehehe. Masing-masing dah bersedia untuk terjun dah ni. Macam-macam gaya ada...kuak lentang, sommersout, jalan atas air??? 


Dari kiri: penakut ---> cool (jalan atas air) ----> dikejar biawak!




Sape ni??? ade life bodyguard sendiri??? Hahahah VVIP sangat katanya! dapat special treatment!

Ok kalo tak silap kami diberi peluang untuk bersnorkeling dalam 1.5 jam camtu. Okla kan...panas terik weii kat situ. Macam-macam tengok dalam laut tu. Ade timun laut, batu karang, ikan warna-warni sume tu. Tapi sayangnya.... banyak batu karang yang macam takde kaler? Betol ke term aku pakai ni? Aku teringin betol nak tengok yang macam dalam tv tu... colorful. Tapi yang kat sini macam dah mati. Manusia semua sila jaga batu karang di pulau-pulau kita! Elakkan pencemaran! Save the environment! Nanti anak aku nak tengok camne? Terpaksa pegi Barbados nanti okeh! 

Kemudian...terus balik ke resort untuk minum petang. Eh ade minum petang...yeay!!! 


Till then...wasalam. 


11 comments:

  1. macam haram nak drag sampai ujung tahun walhal ko ada lagi satu trip kan???!!!

    hahahahaha!

    anuar? dia suka kat aku sbb nak gosip jer tuuuuu!

    ReplyDelete
  2. tengok ikan kaler2 tu dapat panggang ke goreng pun sodapppp!hihihi

    ReplyDelete
  3. dang! U make me rindu Redang Kalong balik @___@ nice pic~

    ReplyDelete
  4. @Biqque,
    hahaha mestilah propa kene lebih! haha tak mcm org tu. byk entry pending! cis! hahaa i'm so jelly2.



    @ceklala,
    sure ke sedap ikan kaler2 tu? takde isi okeh...sbb kecik je. haha ;p



    @Missjue,
    ni kawan maszuber nih! haiiiiii!!!! rindu gak redang kalong!. hehehe

    ReplyDelete
  5. strangely... i like my pic.... HAHAHAHHA..... thanks!

    ReplyDelete
  6. haaa! ingat gak ye kamu kat kitee ni.Ni r.a.j.aaa nie~ kawan kak mas ;) (kembangkan idong jap) tehee...jelesss gambar korang semua cecantik! more updatee pleasshhh :P

    ReplyDelete
  7. danny/john,

    ko klu karang cerita mmg thp dewa punye propa...tp gmbr2 mmg cun n funny..

    tau x gmbr plg sweet yg mane? kakak coco dgn janggel, ala2 bertentang mata gitu..mmg lawak sgt...

    ReplyDelete
  8. haa...
    pehal plak ada sebut nama akak nih?? (dear kapalterbang kertas :tajuk gambo : Cubaan mengoda anak ikan)..hehe (dani..malu weh gambo nampak akak gedik semacam aje-sile tepek muka akak dengan muka cartoon)

    iye..akaklah VVIP itu (sambil teringat bicboi sendiri...)

    losen ada lagi nih..

    ReplyDelete
  9. Motif sangat makcik2 pegi Manila! Nak ngata mak aku letew. Hahahaha Ye mak aku Travelholic, emana tumpahmya kuah kalau tak ke nasik hahaha.

    Gambo aku takde ke yang senonoh sket ko nak letak?
    Kbai.

    ReplyDelete
  10. aku punye cite redang kompom2 akan terbengkalai haha.. malas sungguh nk menyambung walaupon cite aku kompom2 lain versi dr korang. eh cite 'si musykil' xdek ke?

    ReplyDelete
  11. nak nanges tgk muka ko tu fatt... hahhaaa.....

    ReplyDelete