Friday, July 22, 2011

Roadtrip in New Zealand - Day 8

Selamat berhujung minggu!!! Cepat je kan masa berlalu. Dahh nak akhir bulan, means dah dekat 2 minggu after aku balik dari New Zealand. Rindunyaaa nak balik sana balik. InsyaALLAH, ada rezeki nak pegi sana lagi. Amin.... Let's continue my journey on day 8!

Franz Josef - Ross - Hokitika - Arthur Pass - Christchurch

Pagi bermula dengan keadaan masih lagi hujan diluar kabin. Gloomy je cuaca. Takde harapan yang menampakkan cahaya matahari akan menyinar. Bertabahlah...hahaha. Seperti biasa, bangun awal taknak buang masa asyik duk tidur je. Memang best tido time hujan. Tapi kalo kat Malaysia boleh la nak buat camtu, ni kat oberseas, please behave ok! Keadaan di sekitar Franz Josef Top 10 Holiday Park juga sunyi, maybe takde ramai orang menginap agaknya. Kereta pun ada nampak hanya beberapa buah sahaja. 

Our cabin




Plan hari ni asalnya nak pegi trek jalan kaki untuk ke tempat glacier yang berada tidak jauh dari tempat kami berada. Tapi memandangkan keadaan tidak mengizinkan yakni hujan dan cuaca seakan-akan semakin teruk. Kami hanya bercadang untuk melihat ke tempat dimana ia berada sahaja. Untuk trek tersebut, kita perlu berjalan kira-kira 30minit untuk sampai ke sana. Mintak maaf, tiada sebarang gambar yang dapat dirakamkan sebabnya kami tak berjalan pun. Tengok trek laluan untuk ke sana dari dalam kereta kat tempat letak kereta sahaja. Agak ralat sebab tak pergi. That's the only thing that we missed in based on our itenerary. What to do...maybe this will be something that I'm gonna do during my next visit. Hahahah...

Check-out dari holiday park untuk ke tempat glacier tu, just drop off the key. As simple is that. Hujan makin lebat laa pulak....hurm...sob sob sob. 


Bila dah sampai ke tempat letak kereta di glacier. Tidak nampak kereta pun, hanya 1 motorhome sahaja plus ada signboard yang mengatakan sila kunci kereta anda dengan elok. Maybe penah ada kes kereta kene curik rasanya. Bila dah nampak macam tu, hati pun agak berat nak teruskan plan untuk berjalan kaki. Decided untuk tidak turun, just teruskan perjalanan kami untuk hari ini ke Christchurch. Perjalanan ke Christchurch mengambil masa kira-kira 4.5hours untuk sejauh 351km. Jauh kan? Kami taknak sampai bila hari dah gelap. Tak best.... 

Perjalanan diteruskan dengan hati yang kecewa. Takpelah, nak buat camne kan. Bukan kita mintak pun. Sepanjang perjalanan, hujan rintik-rintik je dan berkabus. Memang tak berapa nampak la view yang menarik sepanjang perjalanan ni. Ada beberapa pekan yang kami temui sepanjang perjalanan yang aku rasa agak menarik. Just singgah sekejap sahaja untuk menunaikan hajat iaitu di Pekan Ross a.k.a Gold Town. Sunyi je pekannya. Tak ramai orang. Nampak public toilet. Hihihi....bersih walaupun berada di kawasan hulu atau kampung. 



Perjalanan diteruskan lagi. Jumpa lak Pekan Hokitika ataupun Pekan Jade. Nama pekan pun dah macam bunyi jepun. Tak keluar pun dari kereta, pusing-pusing sahaja. 




Untuk sampai ke Christchurch dari kawasan West Coast, kami perlu melalui kawasan pergunungan yang dikenali sebagai Arthur Pass National Park. Jalan-jalan hutan yang berada di tepi-tepi gaung. Ketika kami dalam perjalanan menuju ke Arthur Pass, ternampak signboard yang mengatakan chain diperlukan untuk tow vehicles. Kami pada mulanya agak cuak, kereta kecil tak perlu ke chain? Bunyi signboard tu macam agak bahaya untuk lalu kawasan tu. Keadaan pergunungan memang dipenuhi oleh salji, memang cantikkkk....hati meronta-ronta nak turun amek pictures. Tapi mengenangkan agak bahaya untuk berhenti ketika hujan ni, just sedapkan hati amek dari dalam kereta jela. Jalan raya pun dipenuhi ais, just bawak slow-slow je. Takut jugak la kalo tayar tergelincir. Jatuh gaung, mati...sape nak warisi harta pusaka? Hahahha...just joking. ;p


runtuhan salji






Selepas melalui jalan yang agak menakutkan, kami sampai ke Pekan Arthur Pass. Tak pape pun kat sini. Yang nampak macam kedai makan, stesen keretapi. Yup, stesen keretapi ye....tak sangka kan,kat atas gunung pun ada stesen keretapi jugak. Berhenti sekejap untuk menunaikan hajat. Sejuk-sejuk ni, haishhh....banyak kerenah tau. Sambil-sambil tu makan lunch iaitu kuah kacang cicah roti je. Tu je yang termampu....hahah. Tapi kenyang. Keadaan jalan raya dipenuhi ais tau tapi dah pecah-pecah. Agak tebal. 






Selepas itu, teruskan perjalanan ke Christchurch. Alhamdulillah, bila dah lepasi kawasan pergunungan mula nampak hari makin terang. Hujan pun dah berhenti. Semua suka sebab dah terang. Hoyehhh!!! Nampak pelangi. Cantikkkk!!!


Lebih kurang pukul2.30 petang, kami sampai di Christchurch. Check in di Christchurch Top 10 Holiday Park skali lagi. Kenapa stay kat sana lagi, sebabnya kat situ murah. Hahaha....plus dekat nak pegi Pak 'N' Save. hahaha....




Lepas dah solat semua, kami keluar untuk ke city centre nak tengok keadaan selepas gempa bumi aritu. Tak jauh dari tempat kami lebih kurang 10minit perjalanan. Plan nak tengok Catheral Square, tapi jalan untuk ke sana ditutup dengan pagar. Kebanyakkan jalan masuk untuk ke city centre memang telah ditutup. Macam bandar mati dan kelihatan banyak bangunan yang rosak.


Hari pun makin gelap. Tak banyak yang dapat dibuat dan dilihat. Just singgah sekejap kat taman yang terdapat disini. Berhampiran taman tersebut, ternampak sebuah masjid. Ada jugak masjid kat sini ye. Alhamdulillah....




Selepas itu, nak cari sedikit lagi souvenirs untuk bawak balik. Btw, kat Christchurch pun ada DF Souvenirs, tapi currently ditutup sebab gempa bumi aritu. What we did just cari kedai souvenirs yang ada je. Most of the souvenirs shops dijalankan oleh peniaga asians. Memang berlambak laa kedai-kedai ni. Ada yang murah, ada yang mahal. Tapi sedkit mahal la compare to DF Souvenirs. Kalo berkenan dengan bag tags, beli la bawak balik. Comel-comel tau.


Lepas tu, terus pegi Pak 'N' Save cari sedikit bahan makanan seperti roti dan ayam. Tapi takdelak ayam. Beli susu coklat yang rasanya seperti ais-krim coklat pekat yang dah cair. Perhhh...terangkat sedap! Pastu yang penting, kat sini kami nak borong coklat Whittakers banyak-banyak sebab murahhhh!!! Kami sangat bernasib baik sebabnya, hari tu mereka mengadakan sales coklat. Murahhh gilerrr!!! Kami naik gila meroyan sekejap sebabnya 1 bar besar hanya NZD2.99! Normal price is NZD3.49. Banyakkk tu beza, tapi limited to 4bars per pax. Tapi kami keluar masuk bayar. Hahaha...masing-masing duk borong berbar-bar sorang. Kawan aku lak, beli 11 bar coklat tau...tak masuk lagi coklat yang runcit-runcit jenama Whittakers jugak. Rambang bijik mata....

Bila dah selesai menghabiskan duit, balik ke holiday park untuk dinner. Makan besar malam ni sebab nak abeskan bahan mentah. Masak calamari, udang sambal dan nasik. Banyak ke? Hahaha...macam sama je tiap-tiap hari. Lepas tu, packing barang sebabnya kami akan ke Auckland semula sebelum balik ke Malaysia. Sob sob sob...sayu je hati ni.


Oh ya, sebelum balik ke cabin tadi, kami pergi car wash dulu untuk basuh kereta sebabnya kotor yang amat. Memang dah masuk dalam agreement yang kami perlu membersihkan kereta sebelum dipulangkan. Kalo tidak, akan didenda NZD150! Mahal kan??? Huhuhu...better basuh. Kami try superwash yang terdapat di stesen minyak BP. Ini macam drive thru car wash. Tapi semuanya automatic. Harga yang dikenakan sebanyak NZD13. Mahal kan? Ada stesen selfwash, tapi kena basuh sendiri la, kena bayar jugak. Tak kuasa laaa nak basuh sendiri sejuk-sejuk camni. Just vacuum kat dalam je kami buat sendiri, just bayar NZD2 untuk 5minit guna. Memang berkuasa tinggi wooo sedutan dia. Lepas tu, baru balik....


Itu sahajalah untuk malam ke-8, esok dah nak balik ke Auckland dan spend 1 malam kat sana. Tapi accommodation tak book lagi. Camne?????

To be continued.....

3 comments:

  1. aku jeless ! aku jeles!!!

    *sambil berangan main salji kat nz

    *sigh*

    ReplyDelete
  2. jeles lak tgk salji tu...xpernah lg g tempat ada salji

    ReplyDelete
  3. huyuh! cantik gile jalan gunung tu!

    ReplyDelete