Wednesday, July 24, 2013

Nanning, China - Seharian di sini!

Assalamualaikum!!!

Ok tanpa buang masa. Akhirnya lebih kurang jam 7 pagi, kitaorang semua selamat tiba dengan sakit-sakit urat sendi di Nanning Train Station. Alhamdulillah.. semua orang survived naik train yang terasa begitu lama nak sampai. Rupanya train kitaorang tu perjalanannya bermula dari Xi'an dan berakhir di Nanning. Memang ada penumpang yang tak turun dari train tu lebih dari 2 hari. Perghhh.. lama weh. 

Lepas kitaorang turun tu, baru perasan di gerabak sebelah gerabak yang kitaorang naik tu, baru nampak ada kerusi yang lebih selesa macam dalam bas tuh! aduh aduh aduh~ Dugaan kami. 




Keluar je dari stesen ketapi tu, ramainya ummah China ni. Pagi-pagi macam ni orang bukan main ramai. Nak pegi mana semua nih!!! Masing-masing muka sangat penat, dengan bawak heretan beg-beg yang bertroli semua. Ada jugak kawan yang sudi bawak beg aku tu walaupun agak berat. Jasamu dikenanglah! Terus kitaorang tunggu bas untuk menuju ke hostel yang telah dibooking melalui Hostelbookers. Nak sampai ke hostel pun satu hal gak, actually agak jauh dari yang dijangka. Turun dari bas, kene pulak menapak. Ni memang kalo jenis tak sabar, boleh bergaduh. Bila dah sampai tu, naiklah ke tingkat yang sepatutnya. Ketuk punya ketuk pintu... takde berjawab. Bila call pun langsung tak berangkat. Dan Arid dah call banyak kali hostel ni sebelum sampai. Emel pun dah tapi semuanya takde berjawab. Memang sah hostel ni dah tutup. 

WHAT??? 

dari tingkat paling atas

kawasan apartment tersebut

Time ni, kegunaan telefon bimbit adalah sangat berguna. Milion thanks to Dan Arif. Time ni hanya telefon dia je yang berfungsi. Yela, yang lain macam takleh nak pakai samada takde bateri mahupun tak roaming. Telefon aku lagila tak roaming, pastu bila balik Malaysia kantoi dengan mama pegi travel tak bagitau. Hiks. 

So, kitaorang semua bertenggek kat kawasan yang ada bangku kat kawasan apartment ni. Masing-masing penuh hampa. Penat dan lapar. Dan Arif berjaya kontek kawan dia kat Malaysia suruh check mana-mana hostel atau hotel yang available kat Nanning ni. Alhamdulillah... ada 1 hostel kosong iaitu Green Forest Hostel, Nanning . At this point of time, any hostel or hotel would do. Nak baring woiii! 

Bila disiasat balik, rupanya last review yang diterima oleh hostel yang kitaorang patut duduk ni adalah pada November 2011 tak silap. Perghh! Meaning hostel ni dah lama tak beroperasi. Sob sob sob. Kalo tau, takkan book kat hostel ni. Nak dijadikan drama katanya. 

Bila dah berjaya booking hostel oleh Dan Arif, kitaorang terus bergerak untuk carik teksi. Amek dua teksi menuju terus ke Green Forest Hostel dengan tambangnya CNY20/taxi.  Terletak agak dekat dengan pusat bandar. Tapi hostel tu terletak di tingkat 3, makanya kene laaa naik tangga! Hahaha tak kisahlah. 










Alhamdulillah... ada hikmah tak dapat hostel yang jauh dari bandar. Rupanya nak duduk hostel yang bagi aku sangat puas hati dari segi kedudukan lokasi hostel yang dekat dengan tempat menarik, harga, suasana, staff hostel pun sangat friendly dan masih berbahasa inggeris. Harga yang dibayar adalah CNY75/pax. Bila masuk bilik, bukan jenis dorm ye, tapi macam bilik hotel together with attached bathroom. Actually ada gak yang jenis dorm, tapi at that time fully booked. Yang ni pun sangat puas hati dengan keadaan bilik dan harga. 

Terus la check-in dan baring atas katil yang begitu empukkk! Nikmat yang amat indah! Syukur sangat-sangat! Dapatlah kitaorang berehat buat seketika sebelum kuar balik lebih kurang jam 1 tengah hari nak carik makan dan pegi beli tiket bas untuk menuju ke destinasi yang seterusnya. Nanning sebenarnya kira macam tempat transit je. Pada permulaan atleast nak pegi ke Dentian Waterfalls. Tapi jarak dari bandar Nanning ke air terjun ni memakan makan more than 3 hours. Hurm.. nampak gayanya memang tak sempatlah nak terjah ke sana. Takde rejeki. 

Dah setel dapatkan rehat yang secukupnya, kitaorang perlu ke Nanning International Tourist Distribution Centre. Kat sinilah nak beli tiket bas yang menuju ke Halong Bay. Kalo ikutkan dari receptionist hostel ni, dia sediakan map kat kitaorang untuk menuju ke sana. Katanya tak jauh pun dalam 10 minit berjalan kaki je. Ok let's make a move! 

lebih kurang 200 meter dari Green Forest Hostel ni ada masjid! Alhamdulillahh

shopping mall berdekatan

jual macam ni pun ada! 


penjual buah-buahan dan jeruk-jeruk


Dah lebih sejam berjalan di bawah matahari yang terik, bayang tempat yang dituju tu langsung tak nampak! Cuba bertanya kat public, tapi haram sorang pun tak faham takpun taktau kat mana tempat tu berada. Taktau nak kata apa dah. Dugaan betol kali ni. 

Lebih kurang dekat 2 jam berlegar-legar, akhirnya tiba gak kitaorang kat tempat nak beli tiket bas nih! Lahanat betol rasanya! Sebabnya tempat tu dekat je dengan stesen ketapi Nanning!!!



bangunan ni la yang dicari!


Masuk je, terus carik kaunter nak beli tiket menuju ke Halong Bay. Hargany adalah CNY170/pax. Bas ni terus menuju ke Halong Bay. Takde stop kat mana-mana dah. 

Dah setel beli tiket, nak pulak cari makan kan. Satu hal pulak dari tempat ni nak pegi makan. Semua sepakat nak naik taxi je. Tapi hujan pulak turun datang mencurah-curah! Nak tahan teksi pun satu hal, sebab semuanya taknak berhentiiii takpun dah ada orang! Last-last berjaya gak naik 1 tuk-tuk yang sudi bawak 4 orang sekaligus. Kiranya amek 2 tuk-tuk. Redahlah hujan kitaorang ni. Pemandu tuktuk boleh katakan aci redah jela. Jalan kaki lima pun dia sapu. Bunyi hon tu toksah cakapla. Non-stop. 


Sampai jugak kat sebuah kedai makan dekat dengan masjid tadi. Tak jauh pun dari hostel kitaorang ni. Singgah makan sini merangkap makan petang. Keadaan agak proper dan ok. Makanan wise pun not bad, Kiranya makanan hari terjamin kenyang dan seronok sebab ditanggung oleh mereka-mereka yang baik hati. Alhamdulillah.. semoga murah rejeki selalu. 






Dah kenyang makan, singgah shalat kat Muslim Centre tu, depan kedai makan ni je. Kat level paling bawah ada foodcourt, ruangan shalat di bahagian tingkat paling atas. 




Sebelah malamnya, kitaorang just jejalan di kawasan sekitar shopping complexes yang bersepah dekat dengan hostel kitaorang ni. Just kene jalan dalam 500 meter camtu.  Memang ramai yang amat manusia kat kawasan sini. Taktau nak kata apa. Tengok-tengok kemeriahan waktu malam. 

Pastu singgah starbucks untuk lepak macam orang kaya walaupun kayap je manjang. Hahaha. 








Dah abes makan dan jejalan skit-skit, teruslah balik hostel. Malam ni merupakan malam terakhir untuk Dan Arif.  Sebab esok pagi dia akan terus balik ke Kuala Lumpur demi tuntutan kerja yang tak dapat dielakan. Bertabahlah wahai Maszuber. Nangis sedu-sedan malam tu. 

ada gaya tak??? ahaks! 

Ok dah... nanti sambung perjalanan merentasi sempadan dua negara!

Bye!

9 comments:

  1. Ahaa..kalau mcm tu kpd kaki travel make sure roaming hp coz nanti senang kalau terjadi kes2 seperti ini

    Last pic - penuh gaya, mutu dan keunggulan gitew..selamat pagi Proff heee

    ReplyDelete
  2. 2 hari Xi'an - Nanning? tak dapat imajin camne keadaan train tu...

    ReplyDelete
  3. Janggel, sila tuntut pada john suruh belanja...sbb usung beg dia..(hahah..batu api)

    motif tepek gambo janggel?

    wah..nak langgar sempadan negara dah?

    kikikiki..(terkenang kembali sume sume memori ini)

    iya..kalau tak sabar dalam hal berjalan ..kita boleh bergaduh semasa dan selepas bercuti.
    Proven!!!

    ReplyDelete
  4. wah tak dpt byg la kalo tiba2 accomodation yang dah booking awal2, tiba2 sampai sana takde...huhuhu lesson learned dari citer ni, check review + tarikh review tu adalah sgt penting kan...tp suka la hotel kat China banding HK...kat China bilik mesti besar + murah...HK tu...adehhh.....

    ReplyDelete
  5. Motif gambar aku sebagai penutup entry??? Haish...

    Sila bayar ROYALTY!

    ReplyDelete
  6. kaki berangan, seronok baca entri nie...macam dah sampai kat sana...teruskan mengupdate yer...hihihi

    ReplyDelete
  7. kenapa pergi Starbucks, kenapa tak pergi CHATIME??? [Aku nampak ada unsur2 Chatime tersembunyi dalam gambar ko]. Hahaha

    ReplyDelete
  8. hamboih muka janggel lagak seorang professor gitewwwww...

    ReplyDelete
  9. @Jari Manis,
    huhuh maybe kalo roaming mahal, kalo beli simkad sana ok kot. huhu. kannn! ada gaya professor kan. kikiki



    @Zette,
    haaaaaa penuh sesak! dgn sampah kulit2 makanan semua ada la.



    @Janggel,
    gitewww ade yang tolong mengajar pulakkan. kekeke.



    @DJ,
    tau xpe. ni pn satu pengajaran utk aku gak. kene cek betol2. lps tu hntr emel sendiri pulak kat hostel tu mintak confirmation. kalo jadik mcm ni, mmg haru abes.



    @Janggel,
    gitewww! mohon kesedaran. kekekek ;p



    @Rose Azadir,
    terima kasih. ;)



    @Cik Anne,
    terima kasih cik anne. insyaALLAH kalo ada kelapangan masa. ;)



    @Kairulizwan,
    hahahh starbucks boleh lepak2. chatime dia mcm kioks je. tu yg tak syiok tu. hahaha.



    @Biqque,
    hahahhaa kannn!!!! professior klon!

    ReplyDelete