Thursday, July 30, 2015

Finland & Russia - Total Expenses!


Okeh! Akhirnya cerita winter trip aku dah berakhir dengan jayanya.  Maaf kalau terlambat update, ataupun cerita aku sememangnya membosankan sebab mood nak menaip panjang-panjang agak kelaut sejak 3-4 bulan ni. Rasa momentum dah takde untuk semua ni. Tapi benda dah ade, takkan nak buat sekerat jalankan. Tak elok. 

Anyway, ni adalah kira 2nd leg untuk winter trip aku. Untuk total expenses yang cover "Arctic Circle" boleh la refer ---> SINI untuk panduan. Tu kira expenses aku la, maybe lain orang lain caranya. 

Ayuhhh aku sambung tanpa buang masa!

FINLAND
Transportation

  • Bus to Tornio (border Sweden-Finland) :  EUR42/way
  • Bus to Rovaniemi from Tornio : EUR22.90/way
  • Bus to Santa Claus Village : EUR7.20/return
  • Bus to Rovaniemi Airport :  EUR3.60/way
  • Bus to Helsinki City : EUR5/way
  • Tram fare : EUR2.20/way
  • Flight Norwegian Air (Rovaniemi - Helsinki) : EUR71/way
Sub-total transportation costs : EUR153.90

Accommodation

  • Rovaniemi - Borealis Guesthouse : EUR130 for 2 nights
  • Helsinki - Errottajanpuisto Hostel : EUR28/night
Sub-total accommodation costs : EUR158

Meals

  • Rovaniemi : EUR17.50
  • Helsinki : EUR19
Total meal costs : EUR36.50

Activities and miscellaneous

  • Laundry : EUR5
  • Reindeer ride at Santa Village : EUR17
  • Souvenirs : EUR10
Total activities and miscellaneous : EUR32

GRAND TOTAL : EUR380.40 


******************************************
RUSSIA
General

  • Visa application : GBP30/single entry
  • Visa service fee : GBP32.40
  • Visa delivery charge : GBP9.90
  • Russia travel invitation : GBP12
  • Russia visa registration : RUB300 / GBP4
Total general costs : GBP88

Transportation

  • Train (Helsinki - St. Petersburg) : EUR39/way
  • Train Sapsan (St.Petersburg - Moscow) : RUB3,370/way 2nd class
  • St. Petersburg (Metro) : RUB233
  • Moscow (Metro) : RUB460
  • Airport express to Moscow Airport : RUB400/way
Total transportation costs :  EUR39 + RUB4,463

Accommodation

  • St. Petersburg - Life Hostels : RUB1,152 for 2 nights
  • Moscow - Da Hostels : RUB2,385 for 3 nights
Total accommodation costs : RUB3,537

Meals

  • St.Petersburg :  RUB1,804
  • Moscow : RUB2,314
Total meal costs : RUB4,118

Miscellaneous

  • Souvenirs (Moscow and St.Petersburg) : RUB1,950
  • Hermitage Photo Ticket : RUB200

Total miscellaneous costs : RUB2,150

GRAND TOTAL : RUB14,268 + GBP88 + EUR39
Untuk semua entries berkaitan dengan Finland dan Russia, boleh rujuk links dibawah ye....

*******************************************
Okeh. Aku try buat ulasan setakat yang aku mampu untuk korang lebih faham. Maybe a few things might be misleading sebab dah lama kan trip ni dan aku pun dah ingat-ingat lupa. Untuk Finland dan Russia ni takde banyak sangat belanja sebab nothing much pun aku buat kat 2 negara ni except for sightseeing je.

Untuk transportation - Untuk Finland, memang aku admit memang agak mahal untuk bergerak dari satu point ke point yang lain. Tiket bas tu memang harga standard dan takde beza pun kalau beli awal ataupun beli direct daripada driver bus. Cuma, untuk flight dari Rovaniemi ke Helsinki, aku advice beli awal untuk dapat harga lagi murah. 

Manakala untuk Russia, aku rasa agak murah dan takde banyak beza dengan currency Ringgit sejak Rubles ni tengah jatuh. Untuk metro samada di St. Petersburg ataupun Moscow adalah sama setiap journey adalah RUB28/trip. Regardless pegi stesen mana pun. Beli kad macam Touch & Go untuk smooth journey dan topup je credit. Macam di Moscow, kad dia bernama "Troika" dan di St.Petersburg bernama "Podorozhnik". Boleh baca lebih lanjut --> SINI . Untuk mereka yang nak try naik Sapsan, better beli thru online untuk kefahaman yang lebih. Boleh refer entry --> SINI 

Untuk accommodation - Untuk Finland jugak aku rasa sangat mahal berbanding Sweden. Yela, nama pun negara Scandi yang terkenal dengan highest cost of living. Kalau nak murah, boleh la try bercouchsurfing tapi agak susahla kalau kita sekadar untuk tido. It's unfair bagi pihak host untuk kasik kita tido tanpa ade timbal balik. So, baik duk hostel. Unless u have a few days to spend within the city/country. 

Untuk Russia, memang aku rasa agak murah. Kene pandai carik bersesuaian dengan lokasi dan tempat-tempat menarik agar dapat jimat dari banyak segi. Boleh refer --> SINI untuk entry berkaitan accommodation aku ketika winter trip ni. 

Untuk makan - Kat Finland aku ade masak dan sekali je makan luar sebab nak merasa Finnish foods ketika di Helsinki. Yang lain tu aku beli bahan mentah yang biasa seperti telur, tuna dan sedikit buah untuk dimasak di guesthouse. Nak jimat punya pasalkan. 

Manakala di Russia, memang aku banyak kali makan luar sebab agak murahlah berbanding di Finland. Harga lebih kurang sama macam kat UK gak. Makan berat hanya sekali sehari je. Yang lain-lain tu kira macam light meals jugak. 

Ok dah tu je... Nanti pape nak tau boleh la emel. InsyaALLAH aku cuba jawab. 

Till then. 

Bye! 

11 comments:

  1. Thanks for the info.russia ni antara wishlist aku tp xnmpk byg lg...hehe europe pun xpusing lg nih..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. haih sama la. aku europe pn bykkkk lg tak pusing. huhuhu.

      Delete
  2. John ...

    Tetap gigih walaupun dah kembali semula ke Tanah Air !!!

    terima kasih di atas perkongsian di atas !!!

    Nanti kerja kat mana? You dalam bidang apa? Modelling ker? Atau Drama? Hehehehhee

    ReplyDelete
    Replies
    1. iya saya. hehehe. kene la gigih sbb taknak berkulat nanti. hrp2 rajin utk update entry lain. insyaALLAH. keje tak tau lagi. takuttttt nak keje nih. model/drama? ahaks layakkkk ke?
      lol

      Delete
  3. Masuk Russia kena ada visa jugak ke ?

    ReplyDelete
  4. Salam. macam mana nak contact saudara ye ? ada info yang perlu sy tahu tentang st petersburg. boleh email sy tak adzrin40@gmail.com

    ReplyDelete